KGL Dansk

KGL Dansk er Skuespillets nye tiltag, der skal sikre, at dansk teater til stadighed udvikler originale fortællinger.

KGL DANSK

 

KGL Dansk er Skuespillets nye tiltag, der skal sikre, at dansk teater til stadighed udvikler originale fortællinger.

KGL Dansk holder til på Lille Scene i Skuespilhuset. Her står vi klar til at indrette individuelle forløb med instruktører, skuespillere og dramaturger, som skal hjælper både nye, uprøvede talenter og erfarne forfattere og dramatikere med at udvikle deres fortællinger.

Som forfatter:

KGL Dansk er stedet for den idé, som du altid har tænkt, var for vild til, at du turde vise den til nogen; men som du alligevel ikke kan slippe, fordi den er vigtig for dig. Hvis du har en fortælling, som du brænder for at fortælle til scenen, så send os et tekstudkast (på maks. 25 sider) til én specifik ide eller ét stykke samt et CV til kgldansk@kglteater.dk

Ansøgningsfristen for at komme med på efterårets workshops er 1. maj 2017.

Se åben invitation her.

Instruktør Thomas Bendixen er kunstnerisk ansvarlig for initiativet, som er støttet af Bikubenfonden og Augustinus Fonden.

De forfattere, der udvælges til at deltage med et projekt, vil blive honoreret for deres indsats.

KGL Dansk er støttet af:

KGL Dansk Vol. 2 - mød forfatterne

Her er de forfattere og projekter, som vil deltage i KGL Dansk-workshops foråret 2017.

 

 

Mo Chara

Mit navn er Mo Chara. Jeg er af palæstinensisk herkomst, og jeg er uddannet skuespiller og startede ud for ca 17 år siden med en lang danse karriere i udlandet med danseteater. Mit stykke hedder Når Far Slår og er bidder fra en barsk opvækst på en religiøs skole og i et utrygt hjem. Jeg er selv spiller på stykket, da det er en soloforestilling. 

Jeg har skrevet hele mit liv som en slags selvmedicinering og valgte at skrive dette stykke, som er mit første, fordi jeg syntes det er en historie, der fortjener at blive fortalt og forhåbentlig også en, der kan sætte tanker igang. Jeg glæder mig meget til at arbejde med det under Kgl Dansk, men er også lidt angst over at skulle dele noget så sårbart, som disse historier er. “

 

Vivian Nielsen

Oprindelig er jeg uddannet skuespiller, men indenfor de sidste 20 år har jeg primært fungeret som dramatiker på en lang række danske scener. Jeg har modtaget en del priser for mit virke, bl.a.  Reumert som Årets dramatiker, Reumert for Årets forestilling, Allenprisen og Niels Matthiasens Mindelegat.

Mange af mine forestillinger har været historiske eller biografiske, nogle har været adaptioner af film eller romaner, og i en årrække var jeg jævnligt dramatiker på Nørrebro Teater, hvor vi ønskede at morfe stand up og komedie. Den sidste del af min produktion er de tekster, jeg kalder mine egne. Her arbejder jeg bevidst med udvide mine rammer formmæssigt og tematisk.

Den tekst, vi skal arbejde med i Kgl-Dansk, ligger i grænselandet mellem det dramatiske og det abstrakte og forsøger at give filosofiske og sproglige bud på alle tings forbundenhed. Jeg ønsker, at bearbejde teksten i et forum. Jeg har før haft rigtig meget glæde af workshops, hvor feedback i den grad har hjulpet mig til at mærke den gode retning videre for teksten. Jeg har desuden fungeret som instruktør, ekstern dramaturg, konsulent og jeg har siddet i legatudvalget i Statens Kunstfond.

 

Anuresh Rattan

Jeg er uddannet skuespiller fra sommeren 2016. Og jeg er 30 år. Og jeg har beskæftiget mig med forskelligartet teater og film de sidste tolv år. Og jeg har bl.a. været med til at skabe devising-projekter, og har derigennem skrevet dramatik on and off. Og så er jeg indfødt århusianer. Og derudover har jeg været i scenetjeneste på forestillingen Puntila på Det Kgl. Teater i sæsonen 2015/16. Og jeg er med i tre afsnit af Arvingerne sæson III. Og man kan læse mere om mig på www.anuresh.dk

 

Johannes Lilleøre

Jeg er uddannet skuespiller fra Århus Teater i 2001, og jeg har siden lavet teater, film og tv. Særligt har jeg været inspireret af samarbejder med instruktør Anders Paulin, Kirsten Delholm (moder af Hotel Pro Forma), og billedkunstner Jesper Just.

Sideløbende med min skuespilkarriere har jeg skrevet. Det er indtil videre blevet til to romaner: Nowhere (2012) og Mårhund (2016). I 2014 kom jeg ind på forfatterskolen hvor jeg gik i to år. Der skrev jeg mine første dramatiske tekster.

 

Thomas Markmann

Jeg hedder Thomas Markmann og er uddannet fra Dramatiker Uddannelsen i Århus i 2010 og fra Dramatiker Væksthus 2007.

Tematisk ser jeg flere spor i mit virke. Et af de mest tydelige er måske det destruktive og ikke mindst selvdestruktive element i mennesket, som en paradoksal del af vores selvopholdelsesdrift. En destruktion og selvdestruktion som vi i vort moderne samfund, har svært ved at håndtere, endsige erkende som en del af det at være menneske.

J'accuse er en samling tekstfragmenter der alle kredser omkring det jeg kalder lidelsens æstetik, med forskellige udgangspunkter og p.o.v. Det er skrevet i en vekselform, en slags ophøjet realisme, der benytter sig både af almindelig situationsbåret her-og-nu dramatik, episk teater og forskellige andre typer tekstflader.

Nogle af de ting jeg glæder mig til at få prøvet af under Kgl-Dansk workshoppen er, hvordan de forskellige former taler sammen. Hvor jeg evt. kan åbne teksten op. Og om det grundlæggende paradoks og den indre lovmæssighed i teksten er stærk nok, til at bære en udvikling frem til en fuld forestilling. Herudover håber jeg simpelthen også bare at workshoppen vil inspirere mig til det videre arbejde, på et rent handlingsmæssigt plan.

KGL Dansk Vol. 1 - mød forfatterne

Her er de forfattere og projekter, som deltog i KGL Dansk-workshops efteråret 2016:

Marie Bjørn

"Jeg hedder Marie og har skrevet Hotel Border, som skal workshoppes på til Kgl. Dansk i november, hvilket jeg glæder mig til. Jeg er lige startet på Dramatikeruddannelsen ved Scenekunstskolen i Aarhus. Inden da har jeg bl.a. været kursist på Teater Vs Dramatisk Laboratorium og Politikens Debattør- og Kritikerskole samt været en del af holdet bag AKT1 Radiodrama."

"Jeg indsendte manuskriptet: 'Hotel Border' til Kgl. Dansk, som jeg fik lov at få workshoppet i tæt samarbejde med instruktør Viktor Tjernheld og et hold af fantastiske skuespillere. I workshopugen arbejdede vi hele mit manuskript igennem, hvoraf vi viste et fragmentarisk uddrag til readingen. Som ny dramatiker, var det givende at få arbejdet så intenst og koncentreret på et langt manuskript, og netop workshoppen har udvidet mine fornemmelser for 'Hotel Borders' sceneniske potentiale, og hvilke muligheder der ligger i manuskriptet. “

 

Marie Bjørn

Eva Tind

"Jeg arbejder ofte på tværs af kunstarter med udgangspunkt i mit forfatterskab. Identitet og tilhørsforhold er gennemgående temaer i mit arbejde. Min seneste bog Astas Skygge, handler om Asta Nielsen, der blev uddannet på Det Kgl. Teater i 1902. Jeg blev tildelt Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat i 2015 og Klaus Rifbjergs debutantpris for lyrik af Det Danske Akademi i 2010."

"At arbejde med min roman Astas Skygge som et stykke drama sammen med instruktøren Liv Helm og skuespillerne Lila Nobel, Simon Bennebjerg og Karen-Lise Mynster var en ny og frisk erfaring for mig som skønlitterær forfatter. Særligt Livs arbejde med flerstemmighed og skuespillernes uforfærdethed, i forhold til det at arbejde med et andet stof end vanligt, imponerede mig. KGL Dansk har udvidet min forståelse af, hvad en dramatisk tekst er og givet mig erfaring med, at omskabe poetisk tekst til fysisk krop. Seriøsiteten i arbejdet med ny spirende drama fra Det Kongelige Teaters side er virkelig prisværdig; at blive guidet gennem processen af dramaturgen var en uvurderlig gave. På samme måde som den opfølgende samtale med Thomas Bendixen var en øjenåbner af format."

 

Eva Tind

Thomas Korsgaard

"Jeg er født i 1995 og har skrevet det meste af mit liv. KGL Dansk er mit første forsøg med dramatik. Jeg elsker teatrets muligheder, og jeg håber, at mine tekster vil blive hørt og op-levet. De er i hvert fald ubeskriveligt vigtige for mig. Livsnødvendige faktisk. Og jeg håber, de kan rykke sig vej ind folks organer bare i et stykke tid. Og at folk vil grine. Vi får at se."

"Som en dramatiker på KGL Dansk udviklede jeg mine replikker, mine tekster blev levende og jeg fik mod på i langt højere grad at beskæftige mig med scenekunsten. På scenen kan der opstå drømmende, fantastiske tilstande på en måde som prosaen ikke kan tilbyde. Det er ganske magisk. Jeg går fra det kongelige teater med stor begejstring og er høj, høj, høj!"

Thomas Korsgaard

Caroline Malling

"Jeg holder af hverdagen. Sådan da. Jeg ender i hvert fald næsten altid med at skrive om den. Jeg arbejder både som dramatiker og oversætter og har skrevet revytekster, børneteater og (i gåseøjne) voksenteater. Uanset hvad jeg skriver, er det altid sproget, der kommer først. Før handlingen og karaktererne. Alle, der beskæftiger sig med teater, drives af og drages mod noget. For mig er det "noget" sproget. Jeg har modtaget Danske Dramatikeres Talentpris i 2013."

"Jeg havde ingen forventninger til workshoppen med KGL Dansk, men jeg havde to bekymringer. 1: Er det her spilbar dramatik. Og 2: Holder lortet på en scene? 

Min tekst var vitterlig kun en tekst. Der var ingen karakterer, ingen steder, og heller ingen korrekt rækkefølge i tekststykkerne. Og jeg havde vitterlig ingen idé om, hvad vi scenisk skulle stille op det til workshoppen. I mit skrivearbejde havde jeg kun beskæftiget mig med hvordan teksten lød, ikke hvordan den skulle gestaltes - og ærlig talt var jeg faktisk ikke sikker på, om det overhovedet var dramatik.

Men jeg havde længe haft lyst til at skrive en tekst, hvor ordenen var det eneste der var givet fra mig, og alle andre valg var op til instruktøren og skuespillerne. Så jeg var spændt på at se, hvad pokker de ville gøre med det. Hvad de ville fylde i alle hullerne. Workshoppen blev for mig en test på om tekstens form ville holde eller kollapse. Og en test på om en tekst den næsten udelukkende kun er beskrivende og opremsende også er handlende, dramatisk.

Og efter fem dages workshop og en reading var min oplevelse heldigvis den, at det var spilbar dramatik. Og lortet holdt også på scenen."

Caroline Malling

Aydin Soei

"Jeg startede ud som journalist, men besluttede mig hurtigt for at tage en kandidatoverbygning i sociologi, da jeg gang på gang endte med at skrive om børn og unge, social mobilitet, integration og udsatte boligområder. Jeg har tidligere skrevet bøgerne Skyld og Vrede unge mænd om unge i udsatte boligområder, der ofte føler sig som modborgere. Senest udkom jeg med min egen familiehistorie i bogen Forsoning, hvori det kommer frem, at der er et vist sammenfald mellem min egen biografi og de unge mænd, jeg tidligere har skrevet om. I bogen fortæller jeg en familiehistorie om flugt, eksil og soning til min knap fireårige søn."

Aydin Soei

Gæstebud

Med Fortællingen om et Gæstebud ønsker instruktør Egill Palsson, skuespiller Henrik Birch og scenograf Louise Beck at undersøge, hvordan Karen Blixens Babettes Gæstebud kan skrive sig ind i vor tid. I Fortællingen om et Gæstebud er Babette ikke længere flygtet fra Frankrig, men fra Syrien, og fortællingen er lagt i hænderne på 12 repræsentanter fra dagens Danmark.

Som en del af udviklingen af Fortællingen om et Gæstebud afholdt vi sammen med KGL Dansk et gæstebud, hvor vi indbød en række gæster til et festmåltid, skabt af den syriske mesterkok Haitham Yassin. Imens vi spiste og drak, fandt vi nye veje ind i - og ud af - Blixens fortælling og indkredsede på den måde afsættet for en ny fortælling om et gæstebud.

"Afprøvningen af gæstebuddet, åbnede for en masse nye tanker og ideer, som vi har travlt med at forfølge. Forfølgelsen fører os ikke kun ind i scenekunsten, den tager os også ind i dannelsesforløb med unge, konfliktmægling og andre interaktive formater, hvor gæstebuddet kan udfolde vigtige samtaler. Vi har kurs mod 12 nye gæstebud i 12 byer med 12 gæster hver gang, der sætter sig til bords ved Babettes Gæstebud og skriver sig ind i Blixens fortælling."

Se her et 22 minutters sammendrag af den 3 timer lange middag: