Læringsforløb

Bring kustnen ind i jeres skoleskema med involverende læringsforløb

Læringsforløb

Er du lærer på en skole, og vil du gerne have at dine elever beskæftiger sig med og udforsker klassisk kunst? Så er en af vores læringsworkshops måske noget for dig. Læs mere om vores læringsforløb herunder.

Alle vores læringsforløb for sæson 2016/2017 er booket, men tilmeld dig vores skolenyhedsbrev og hold dig opdateret på nye tilmeldinger og tiltag for det kommende skoleår.

Alle aktiviteter for børn og unge er støttet af Det Obelske Familiefond

Ballet på skoleskemaet

Historiefortælling, samarbejde og bevægelsesglæde er i højsædet i dette projekt, hvor klassen skaber sin egen balletforestilling med udgangspunkt i en ballet fra sæsonens repertoire. Projektet rundes af med klassens egen forestilling på skolen, og eleverne inviteres til at overvære en sceneprøve.

I sæson 16/17 arbejder elever og lærere i efteråret 2016 med balletten Svanesøen.

Alder: 4.-5. klassetrin. 

Begejstrede elever og lærer har allerede været en del af Ballet på Skoleskemaet. Læs om Vivi Nielsen oplevelse fra Amagerfælled Skole.

Ballet på Skoleskemaet for denne sæson er slut. Er du interesseret i at høre mere om næste læringsforløb i næste skoleår, så tilmeld dig vores skolenyhedsbrev og hold dig orieteret her.

Opera på skoleskemaet

Historiefortælling, samarbejde, kreativitet og musikdramatik er i centrum i dette forløb. Med udgangspunkt i en opera fra sæsonens repertoire skaber klassen deres version af en operaforestilling med sang, spil og dans, som de opfører på skolen. Eleverne inviteres til at opleve en sceneprøve på den opera, de selv arbejder med.

I sæson 16/17 arbejder lærere og elever i foråret 2017 med operaen Macbeth. Tør din klasse tage fat på et blodigt Shakespeare univers med rollespil, sang, hekse, riddere og kongelige?

Alder: 6. klassetrin.

Opera på Skoleskemaet for denne sæson er slut. Er du interesseret i at høre mere om næste læringsforløb i næste skoleår, så tilmeld dig vores skolenyhedsbrev og hold dig orieteret her.

Tilmeld dig Skolenyhedsbrevet

Med skolenyhedsbrevet får du altid et lille tip med på vejen. Det kan være om en aktuel forestilling, et særligt læringsforløb, en ny aktivitet eller en underviser-kollega som giver sin mening til kende. Tilmeld dig her.

Interview med Vivi, lærer ved Amagerfælled Skole

Hvordan har det været at deltage i Ballet på Skoleskemaet?

Forløbet med Nøddeknækkeren har været et særdeles udbytterigt, inspirerende og kreativt forløb med plads til frustrationer, udfordringer og begejstring undervejs for både lærere og elever. En gennemtænkt workshop med super dygtige, kompetente undervisere med speciale i ballet og moderne dans, og som fuldstændig havde styr på deres faglighed - dansen som udtryksmiddel. Det konkrete materiale/kompendium, der var udarbejdet, var og er helt fantastisk at få med hjem til min undervisning. Det er brugbart, nemt at gå til og sammen med en video af selve dansen, er det lige til at arbejde med. Jeg har også brugt dele af kompendiet i andre sammenhænge - idræt i udskolingen og på mellemtrinnet. Jeg har herudover kombineret det kreative i kompendiet - kostumer mm. - med håndværk og design, idet vi skulle lave vores egne kulisser og scener til selve forestillingen. Det var skønt at få hjælp i processen til at arbejde med de lidt mere komplicerede scener, fx musekrigen.

Hvad mener du, dine elever har fået ud af at være med i forløbet?

Alle elever uden undtagelse, dvs. ca. 70 elever, deltog i en storslået forpremiere for alle forældre. Herefter optrådte vi tre dage i træk for seks hold om dagen. Eleverne var stolte, glade, mere rummelige overfor hinanden, fandt ud af at alle havde en rolle i denne proces, og at der var krav og forventninger, der skulle indfries, for at forestillingen kunne blive en realitet. Herudover styrkede det deres sammenhold i klassen på en fed måde. Alle kunne være med. Så sent som i dag er jeg blevet passet op af fire elever, der spurgte mig, om vi ikke skulle lave en balletforestilling igen til næste år. Jeg har desuden haft klassen til løbebånd 3 gange om ugen og har kunnet motivere dem langt højere, fordi jeg ganske enkelt har fået en mere anerkendende arbejdsproces med dem. Og så tror jeg, de ved et eller andet sted, at jeg kan føre dem til noget større, der giver succes og glæde. Måske var forløbet nøglen til at ville mere og nøglen til, at ting kan lykkes med arbejdsindsats, flid, øvelse, øvelse og atter øvelse.

Hvordan kan det være, at I vil deltage igen?

Endelig et forløb, jeg kan bruge i min hverdag, og som er helt suverænt gennemtænkt. Personligt er det fedt at møde dedikerede personer, der bare er dygtige, og som ikke selv er lærere. Herudover er jeg bare vild med ballet og ser balletten som en mulighed for at bringe dansen mere ind i skolen. Jeg underviser også i udskolingen og har lige ført eleverne til eksamen, hvor to af mine elever brugte dele af kompendiet til deres eksamen. Jeg fik sgu vand i øjnene, da tonerne af Tjajkovskij og signaturdansen blev fremvist med glæde og stolthed. Da disse to piger kiggede ud på mig under dansen/eksamen, var det det hele værd at have brugt tid på ballet. Det var de samme blikke, der ramte mig under forpremieren og de fleste forestillinger for skolens andre elever. Det gør mig glad helt ind i hjertet og gør, at jeg ved, at jeg er på rette kurs med min undervisning og ballet. Desværre er jeg ikke nogen sylfide - kunne ellers godt tænke mig at danse den selv.

Video