Rejsen til Reims

På et fornemt kurhotel gør gæsterne sig klar til at rejse til kroningsfest i byen Reims, men det er nemmere sagt end gjort i Rossinis hylende morsomme operaklassiker

Lad os være ærlige: Ingen af de velbeslåede gæster i Rossinis operakomedie når nogensinde frem til Reims for at overvære den kongelige kroning. Faktisk kommer overklasseselskabet slet ingen steder.

Først mangler der heste til rejseselskabets forspand, så skal der lige holdes afskedsfest, og så …

Sådan var Rossinis oprindelige udgave.

I den italienske instruktør Damiano Michieletto version starter vi på et eksklusivt kunstgalleri anno 2017. Galleriets rige ejer, Madame Cortese, og hendes personale arbejder på at få galleriet klar til åbningen af en stor udstilling. Men intet er færdigt: Galleriet ligner en byggeplads – og for at gøre forvirringen total træder figurer fra galleriets malerier ud af deres rammer, flakker om og mænger sig med ansatte og gæster.

Rejsen til Reims glimrer ved sit fravær af det, der ligner en ydre handling. Men alligevel er operakomedien en af de sjoveste i repertoiret. Værket kalder på et kæmpe ensemble, sangere med glimt i øjet og så selvfølgelig et orkester i festhumør, for musikken er liflig og perlende som champagne.

Rossinis komiske opera emmer af nysgerrighed og nostalgisk længsel efter en svunden tids harmoni midt i komponistens turbulente, historiske samtid.

Damiano Michieletto - der iscenesatte den Reumertvindende opsætning af Puccinis Il trittico fra 2012 - er en af de mest interessante og spændende unge operainstruktører i dag. Hans stil er æstetisk og moderne iblandet en dyb respekt for det oprindelige værk og sans for at gøre klassikerne levende nu og her.

Rejsen til Reims synges på italiensk med danske overtekster.

Få en gratis introduktion til forestillingen. Mød op i Operaens foyer 30 minutter før forestillingens start.

NB! På premieredagen er der en særlig introduktion 75 minutter før forestillingens start.

Ung i Operaen
Hvis du er mellem 15 og 30 år, så kom til Ung i Operaen den 25. april og oplev denne forestilling til en helt særlig event for kun 150,-. Læs mere her.


Forventet varighed: 3 time(r)

inkl. en pause



12.03.2017 - 25.04.2017

Instruktør: Damiano Michieletto

Instruktør ved genopsætning : Meisje Barbara Hummel

Dirigent: Thomas Søndergård

Dirigent: Bruno Dal Bon

Scenograf: Paulo Fantin

Kostumedesign: Carla Teti

Lysdesign: Alessandro Carletti

Korsyngemester: Marco Ozbic

Hør musikken

Madame Cortese har modtaget et vigtigt brev fra Paris, som hun læser op for de andre (Signor, ecco una lettera) 
Katia Ricciarelli, Chamber Orchestra Of Europe og Claudio Abbado m.fl.

Ritornello (Instrumental)
Chamber Orchestra Of Europe og Claudio Abbado

Don Profondo fortæller sine medrejsende, at han kan udlede deres nationalitet ud fra de ting, de har med på rejsen (Medaglie incomparabili)
Ruggero Raimondi, Chamber Orchestra Of Europe og Claudio Abbado

GALLERI

Pressen skrev

Vildt flot
Det er vildt flot, og det er en vildt flot kulmination på en forestilling, som man bør læne sig tilbage og nyde uden at spekulere for meget over, hvordan og hvorfor.
/Berlingske 14. marts 2017

Raffineret nytænkning af fortællingen
Italieneren Damiano Michieletto har nytænkt fortællingen på raffineret måde, og der er meget godt at sige om resultatet, ikke mindst om den legelyst, der kommer for dagen...Det er løjer på et morsomt plan, stensikkert tøjlet af Kapellet, koret og solisterne og med mange finurlige indfald, også sceneteknisk.
/Frederiksborg Amts Avis 14. marts 2017

Som at gå om bord i en overdådig lagkage
Oplevelsen som helhed var som at gå om bord i en overdådig lagkage, hvor man gør klogest i at glemme alt om forholdet mellem kalorier og vitaminer.
/Kristeligt Dagblad 14. marts 2017

Fantastiske sanglige præstationer og sprudlende veloplagt orkester
Foruden alt det for øjnene får vi så hele 18 solisters fantastiske sanglige præstationer. Ikke som led i en sammenhængende handling, men som fornemme sanglige solistpræstationer trukket på en snor bare for underholdningens skyld og akkompagneret af et sprudlende veloplagt orkester.
/Folketidende 14. marts 2017

Rossini i topform
Der sker ingenting i Rossinis "Rejsen til Reims", og alligevel er det opera for fuld udblæsning; en overdådig sag med godt et dusin solister. Det er Rosini i topform, musikken er overlegent sprudlende og veloplagt.
/Børsen 17. marts 2017

Sprudlende musik
Drop jagten på en rød handlingstråd i Rossini-operaen”Rejsen til Reims”. Der er nemlig intet logisk udviklingsforløb i den italienske ariemesters muntre værk fra 1825. Til gengæld sprudler musikken med lyriske solistudskejelser, klangrige korpartier og iørefaldende orkestermellemspil... Koret dribler stroferne ud over scenekanten med herlig syngelyst, og i orkestergraven driver Thomas Søndergård Det Kongelige Kapel frem med fyrig gejst.
/Jyllands-Posten 18. marts 2017

Uimodståeligt værk
’Rejsen til Reims’ er vokallækkerier på en sprød, spændstig orkesterbund, og det gør værket uimodståeligt...Det Kongelige Kapel under Thomas Søndergaard rammer Rossini-stilen, der er forvirret totalteater undervejs, når dyre kunstværker skal på auktion, og det hele er vittigt gjort.
/Politiken 18. marts 2017

Rossinis musik er som champagne
Damiano Micheletto har skabt en levende og ekstremt morsom fortælling, hvor alle sangerne får lov til at udfolde sig...Rossinis musik er som en champagne eller Kir Royal; sprudlende, gennemsigtig og med fin signatur.
/Der Opernfreund 16. marts 2017

Berlingske

Frederiksborg Amts Avis

Kristeligt Dagblad

Folketidende

Børsen

Jyllands-Posten

Politiken

I tvivl om hvilken forestilling du skal se?