Inspirationsmateriale Barselstuen 2.0

Barselstuen 2.0

   INSPIRATIONSMATERIALE

Hvad foregår der?

I Barselstuen 2.0 er familie og venner inviteret på barselsbesøg til at se Søren og Ibens nyfødte barn. Søren er en person, der er meget glad for sig selv. Han er skuespiller ved Det Kongelige Teater og skal snart spille hovedrollen som Corfitz i Barselstuen af Holberg. Selv føler han sig fortjent til stor beundring og opmærksomhed, men det lykkes ikke rigtigt, for alle har nok at gøre med at kigge indad på deres egne personlige kriser. Sørens store problem er hans voksende tvivl på, om hans nyfødte barn overhovedet er hans. Han synes nemlig, hans anmasende overbo er lige lovligt interesseret i hans kone Iben! 

Den glædelige sammenkomst forvandles hurtigt til et sammensurium af identitetskriser, graviditetstests, forelskelser, meditations-selvsving og paranoia, samtidig med at en apokalyptisk klimaomvæltning brænder på lige uden for døren - uden at nogen rigtigt har overskud til at tage notits af det.

Få en smagsprøve på forestillingen

 

Hvem er hvem

Søren: (Den opmærksomhedskrævende)
Søren er skuespiller ved Det Kongelige Teater og føler, at han burde beundres for hans meget betydningsfulde kunst. Søren er utrolig selvcentreret og kræver opmærksomhed og respekt, fordi han skal øve på sin rolle, da han snart har premiere. Derfor bliver Søren meget forstyrret af alle de mennesker, som hans kone, Iben, har inviteret på barselsbesøg for at se deres nyfødte baby. Sammen med Sørens frustration over invasionen af mennesker i hans lejlighed får han også mere og mere paranoia – er han mon far til babyen, eller er han blevet bedraget af sin kone? 

Iben: (Den babyfokuserede)
Iben er Sørens Kone og nybagt forælder sammen med Søren. Iben har kun fokus på barnet og lægger ikke rigtigt mærke til andres problemer. Selvom hun prøver at være interesseret, bliver hun hele tiden grebet af sit altopfyldende moderskab. Kun når Søren går helt amok, bliver Iben nødt til at gribe ind, for at han ikke skal være decideret ubehagelig og pinlig over for hendes barselsgæster. Hun opfatter Sørens paranoia som stress over den snarligt kommende premiere.

Line: (Den neurotiske)
Line er Ibens veninde. Hun er grebet af angst for bakterier, kræft, død og ulykke. Line er tilmed også lidt bange for, om hun er gravid og har derfor købt en graviditetstest. Dog har hun ikke rigtig fået taget testen, da hun ikke har fundet ud af, om hun vil have et barn eller ej – for hvis man ikke får børn, er der større risiko for at dø af brystkræft, men hvis hun får barnet, kan hun jo også blive kørt over og dø på vej til børnehaven. Line har mange kriser, og derfor prøver hun desperat at meditere for at få tingende på plads i sit hoved.

Lars: (Den glade-triste)
Lars er Lines handikappede mand. Han er lam i benene men virker alligevel som den mest positive. Eller det vil sige - udadtil virker han som en glad person, men indvendigt bærer han på en tristhed, han kun kan udtrykke igennem vejrtegninger. Ingen udover Meteorologen lader dog til at kigge på hans vejrtegninger. Han ønsker sig brændende et barn med Line, hvilket han fortæller hende i tide og utide.

Agnete: (Den forsigtige)
Agnete er søster til Iben. Hun er lesbisk og kærester med Meteorologen. Agnete er bange for, at hendes nye familieprojekt med at få børn på alternative måder ikke bliver accepteret af familien (især af moderen, Kirsten). Hun  føler sig ikke helt hjemme i sin egen familie og skammer sig over sin dominerende mor, der kalder hende for ”stille fugl” og i øvrigt tror, at hun er aseksuel. Agnete har dog noget på hjerte, men Kirsten tager for det meste taletiden fra hende.

Kirsten: (Den gamle kontakttigger)
Mor til Iben og Agnete. Kirsten har det lidt anstrengt med at blive mormor og er i en form for eksistentiel krise, fordi hun er ved at blive gammel. Hun søger desperat efter kontakt men formår overhovedet ikke selv at være til stede i forhold til andre. Hun er til tider lidt langsom i opfattelsen af, hvordan hun fremtoner overfor sin omverden, hvilket resulterer i en hel del misforståelser.

Saalih: (Den hjælpsomme)
Saalih er Søren og Ibens søde overbo, der viser meget positiv interesse for Iben og hendes baby. Saalih er sanger, vil gerne væres skuespiller - og er ikke mindst en stor beundrer af Søren. Da Saalih har anden etnisk bagrund, tror Kirsten på et tidspunkt, at han er afrikaner, men han er sådan set bare fra Nørrebro. Saalih er anledning til Sørens paranoia, fordi han flyttede ind i lejligheden over Iben og Søren lige omkring det tidspunkt, da Iben blev gravid.

Meteorologen: (Den handlingskrævende)
Meteorologen har en stor passion for klimaet og prøver at formidle budskabet om klimaets voldsomme ændringer grundet menneskets ligegyldige tilgang til jordkloden. Dog er der ingen, der rigtig lytter til hende, hvilket gør hende mere og mere desperat for at prøve at råbe folk op og få dem til at handle. Meteorologen er kærester med Agnete - og er i øvrigt gravid. Hun har den holdning, at man skal starte med familien, når der skal ske ændringer i verden, hvilket tager en desperat drejning i den lille barselsstuesammenkomst, da hun kommer på besøg.

Hvad har det med Holberg at gøre?

Barselstuen er oprindeligt en komedie af Holberg fra 1723, der - ligesom mange andre af hans komedier - handler om mennesker, der er latterlige og vanvittige i fornuftens øjne. Karaktererne er komiske arketyper inspireret af Commedia dell'arte genrens komik. I Barselstuen er det karakteren Corfitz, som er sygeligt jaloux på sin kone og besat af angsten for at være en "hanrej" - et gammeldags ord for en mand, hvis kone er ham utro.

Den del af klassikeren går igen i Barselstuen 2.0 - ligesom humoren i de arketypiske karakterer også går igen - dog oversat til en moderne ramme og et nutidigt sprog. Scenen er nu sat i 2016, og manden, der har hanrejs-noia, hedder Søren og har ikke andet at gøre med Holbergs Corfitz, end at han om få dage skal spille denne rolle på Det Kongelige Teater. Men inden han når dertil, skal han igennem en klimakatastrofe og et klaustrofobisk barselsbesøg, hvor familie og venner kun bidrager yderligere til hans galoperende paranoia, hvor han bliver ramt af en altopslugende tvivl; er hans eget liv en version af Holbergs Barselstuen - bare uden den lykkelige slutning, hvor hovedpersonen forstår, at han tager fejl?

Læs mere om Holbergs værker her

Portræt af Ludvig Holberg

© Det Kongelige Bibliotek

Mig mig mig!

Karaktererne i Barselstuen 2.0 har i kraft af deres ekstreme selvoptagethed svært ved rigtigt at se hinanden og den verden, de reelt er en del af - en verden som i stykket bogstavelig talt er ved at blive opløst i en fatal klimakatastrofe. Selvom handlingen er temmelig absurd, og karaktererne er komiske stereotyper, er de måske slet ikke så langt fra vores virkelighed. Stykket afspejler på mange måder de tendenser, der er i vores samfund til at kigge indad og fokusere på selvudvikling i stedet for at engagere os i omverdenen og de fællesskaber, vi er en del af.

Dramaturg Miriam Frandsen har i forbindelse med opsætningen af Barselstuen 2.0 talt med psykolog Svend Brinkmann om, hvad karakterernes egoisme og deres fortællinger siger om nutidens selvrealiserings-kultur. Svend Brinkmann fortæller bl.a. om, at det er symptomatisk for vores tid, at tingene kun har værdi, i kraft af hvad vi selv kan få ud af det. Vores relationer og vores forhold til verden er præget af denne instrumentalisering. Samtidig er der et enormt pres fra vores omverden, fordi vi hele tiden skal forholde os til mennesker udenfor vores nære omgangskreds og stå mål med konstante krav - og Svend Brinkmann stiller spørgsmål til, om vi kan kapere at leve på den måde.

... den her udviklingstvang, kravet om konstant optimering, konstant forbedring, konstant præstation inden for alt, det tror jeg ikke, vi er skabt til.

- Psykolog Svend Brinkmann

Læs hele interviewet her 

.... vi dyrker mindfullness og trækker vejret for at få det bedre i en kultur, der kollapser for øjnene af os...

- Psykolog Svend Brinkmann

En klimakomedie

Jordens undergang er som udgangspunkt ikke verdens sjoveste tema. Så hvad har komedie og klimaforandringer med hinanden at gøre? Det fortæller dramatikeren og instruktøren om her:

Hvad er der galt med klimaet...
Klimakrisen er den mest alvorlige konsekvens af menneskets vilde væksttænkning. Og som meteorologen siger i skuespillet: ”For at tage klimakrisen alvorligt, bliver vi nødt til at ændre hele måden at være menneske på. Vores nydelsestrang og syge behov for identitet er hele årsagen til verdens tilstand”. Det er klogt sagt, og det er, hvad det handler om for os mennesker nu.

- Steen Hildebrandt, Professor, Ph.D

Læs artikel med Steen Hildebrandt her

De 17 verdensmål

Hvis I vil arbejde med temaet i klassen, er der masser af inspiration at hente, bla. i DRs undervisningsmateriale:

Klimaændringer

Meterolog:

Dagens vejrtegning er lavet af Lars. Han har tegnet jordens undergang. Dér kan man se, hvordan vi slet ikke har nogen naturressourcer tilbage - til gengæld er der fyldt med mennesker og vandet er blevet helt sort af forurening. Der er en æske chokolade på vej til Lars (...)

- fra manuskriptet på Barselstuen 2.0

Kostumetegninger