Inspirationsmateriale Romeo og Julie
Inspirationsmateriale Romeo og Julie
Handling og persongalleri
Det er fire handlingsmættede dage, der udspiller sig for øjnene af os. På blot fire dage i april forandrer livet sig for såvel Romeo og Julie som for resten af Veronas borgere. På fire dage når Romeo og Julie at forelske sig hovedkulds og fuldstændigt i hinanden, at gifte sig, at opleve en kortvarig lykke sammen, inden de tager den skæbnesvangre beslutning. For deres kærlighed er næsten dødsdømt på forhånd. Julies familie, slægten Capulet, og Romeos familie, slægten Montague, har ligget i strid med hinanden, så længe nogen kan huske. Men hvad der har startet striden, synes de derimod næsten at have glemt. Hadet og fjendskabet ligger og ulmer lige under overfladen, og blot ved en enkelt gnist kan det bryde ud i lys lue…
Læs mere om karaktererne - hent pdf.
Den evige kærlighedstragedie
Da William Shakespeare (1546-1616) omkring 1595 skrev sin berømte tragedie Romeo og Julie, var han næppe klar over, hvilket hit han havde skabt. Nok var tragedien også i hans egen levetid et af hans mest populære stykker. Men at historien om de to skæbneramte elskende i eftertiden skulle få en så central placering i litteraturen, på scenen, på film, i musik og ikke mindst i vores almene bevidsthed, har Shakespeare nok ikke anet.Romeo og Julie er stadig i dag synonymet for den ungdommelige, lidenskabelige kærlighed. De repræsenterer den rendyrkede kærlighed. Måske netop derfor virker historien stadigvæk på os – mere end 400 år efter at Shakespeare skrev sine ord i blankvers.
Hvorfor er Romeo og Julie stadig interessant
Instruktør Elisa Kragerup fortæller om forestillingen.
Romeo og Julie bliver til
Kom med backstage - sådan forløb processen sidste år fra de første idéer, prøver med skuespillerne, konstruktion af scenografien til den endelige forestilling på Skuespilhusets Store Scene.
I Berlingske kan du læse Elisa Kragerups dagbog fra prøverne til Romeo og Julie.
Læs: Slåskampe, nervøsitet og svimlende lykke
At spille Romeo og Julie
Berlingske har lavet et interview med hovedrolleindehaverne Thomas Hwan og Danica Curcic, der fortæller om deres reaktion på at få rollerne, og om hvad den altoverskyggende forelskelse og kompromisløse kærlighed er.
Had og kærlighed
Definition af had
Ordet had er opstået fra det oldnordiske hatr og det oldsaksisk heti. Ordets betydning lægger sig op ad sorg og bekymring og er desuden beslægtet med det hæslige. Had er defineret som følelser, der opstår af fjendtlighed eller opbragt vrede over for personer, man f.eks. føler sig krænket af.
Definition af kærlighed
Ordet kærlighed er hentet fra den romerske gud Amor, også kaldet Cupido, og den græske gud Eros, som var søn af kærlighedsgudinden Afrodite og krigsguden Ares. Kærlighed er et ord for følelser, der strækker sig fra overfladiske og kortvarige sympatier til dybe og varige relationer.
Det siger bibelen om kærlighed
(v4) Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. (v5) Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. (v6) Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. (v7) Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. (Første korintherbrev kapitel 13, vers 4-7. Kilde: www.bibelselskabet.dk)
Kærlighedens og hadets natur
Hvad sker der i hjernen, når vi bliver forelskede?
Det kan du læse mere om på videnskab.dk:
Arvefjender - os og dem
Kærligheden mellem Romeo og Julie trodser hadet og bryder med forældrenes arv. Men det er først da de unge dør, at striden mellem de to familier Montague og Capulet endeligt begraves med fyrstens ord:
… Hvor er I, Capulet og Montague?
Ser I, hvor Himlen straffer Jeres had?
Med kærlighed den dræber Jeres glæde!
En fra min egen slægt har jeg nu mistet,
fordi jeg længe så igennem fingre
med Jeres fjendskab. Smerten rammer alle.
En dyster fred går frem med denne dag…
Familiefejden i Romeo og Julie er et eviggyldigt eksempel på virkelighedens dramaer, der gentager sig i historiens religionskrige, bandeopgør og politiske fronter mellem ”os og dem”. Men hvorfor har vi mennesker brug for fjendebilleder? Og hvilke kræfter kan vække et had, der er så dybt, at man går i døden for sin sag?
Os og dem
Elisa Kragerup – om fjendebilleder
Opgave
Lav selv en video hvor du besvarer et eller flere af disse spørgsmål:
- Har du nogensinde følt du blev nødt til at gå imod dine forældres værdier/deres vilje?
- Hvad kunne få dig til at hade nogen?
- Hvad er dit råd til Romeo / Julie?
Shakespeares tid
Mænd i kvindeklæder
I Elisa Kragerups iscenesættelse af Romeo og Julie er to af manderollerne, Benvolio og fyrsten, omskrevet til kvinderoller og dermed spillet af kvinder. Der er ofte en leg med køn i Shakespeares værker, og det digter denne iscenesættelse på sin egen måde videre på.
Det ville dog aldrig være sket i det engelske teater på Shakespeares tid, at kvinder optrådte som skuespillere på scenen. Faktisk var kvinder forment adgang til den. Alle rollerne, både mandlige og kvindelige, blev varetaget af mænd, og det på trods af de mange store, nuancerede og fremtrædende kvinderoller. Shakespeare rådede derfor ikke over skuespillerinder. I stedet blev de kvindelige roller spillet af unge mænd, og Shakespeare fik som bekendt det maksimale ud af kønsforvirringen i sine komedier ved at lade mænd spille kvinder, der spillede mænd.
I løbet af den elizabethanske tid begyndte det at give en vis borgelig agtelse at være skuespiller, men inden da har det ikke været et respektabelt erhverv. Det er af den grund, at det var forbudt for kvinder at optræde i det elizabethanske teater, da det blev betragtet som skamløst og uværdigt.
I nogle europæiske lande fik kvinder adgang til scenen i løbet af renæssancen, hvor det i høj grad var England, der haltede efter. Her fik kvinderne først adgang til scenen omkring 1660, da der skete et skifte i det engelske monarki.
Vil du vide mere om Shakespeares samtid?
Find ressourcer på engelsk hos Royal Shakespeare Company:
Romeo og Julie er et hit
Shakespeares hitklassiker Romeo og Julie har inspireret gennem århundreder og er blevet udødeliggjort i utallige produktioner fra Broadway til Hollywood – og på de skrå brædder verden over.
F.eks. er den amerikanske musical West Side Story baseret på Romeo og Julie. Familiestriden mellem Montague og Capulet er i denne version af historien blevet til et opgør mellem New Yorks bander i 1950erne.
Se også traileren for Baz Lurhmanns film fra 1996, hvor handlingen foregår i moderne tid mellem mafiabander i 90erne, mens sproget er Shakespeares vers.