Inspirationsmateriale King Lear

   INSPIRATIONSMATERIALE

Hvad handler King Lear om?

Kan du li’ Game of Thrones? Så se King Lear-intro videoen, hvor skuespiller Thue Ersted Rasmussen fortæller, hvad King Lear går ud på.

Se også traileren

Har du styr på handlingen? Start testen på klassens smartboard. Gå på kahoot.it på din mobil og konkurrér i klassen om hvem der kender dramaet bedst: 

Test din viden 

Shakespeares værk handler både om at føle sig hjemløs i sig selv, i kærligheden og i de nærmeste relationer, men også helt konkret om at flygte, fordi andre gerne vil tage over og bemægtige sig ens hjemmebane, ens land. 

Instruktør Peter Langdal

Hvorfor er King Lear relevant?
Hvis vi kaster blikket rundt i Europa i dag knager det virkelig i fugerne i alle nationalstaterne - i alle de små kongeriger. Angsten for at rigerne skal kollapse er enorm. Feudalstat-tankegangen er, som hos Shakespeare, kraftigt udfordret og i opløsning, og derfor kramper vores samfund i forsøget på at holde sammen på det hele, Europa, EU og grænserne. Shakespeare synger sin hyldest til humanismen og beskrivelsen af det barbari, der lurer 2 mm. under overfladen, lige ind i vores tid, selvom dramaet blev skrevet profetisk for over 400 år siden. Dilemmaerne er de samme. 

Instruktør Peter Langdal

Artikler

Læs interview med Peter Langdal i Kristeligt Dagblad: ”Kong Lear” er Shakespeares bibel"

Læs interview med skuespiller Signe Egholm Olsen i Berlingske: "Man kan ikke fedte med Shakespeare"

Hvem er hvem?

Klik her for at hente billedet som pdf.

Hvis du vil lære karaktererne bedre at kende, kan du læse mere her persongalleri 

Han er så let at spejle sig i. Han er som de fleste af os, man handler og gør nogle forfærdelige ting og først bagefter, når det er for sent, tænker man: Hold kæft, hvor har jeg været en idiot. For sent forstår man konsekvenserne af sine voldsomme udladninger. 

Instruktør Peter Langdal om King Lear

Hvem har magten?

King Lear handler om hvor svært det kan være at give magten fra sig og om at blive klar til at tage magten over sit eget liv. King Lear er en tyrannisk konge, som skal igennem en lang rejse - på flugt fra sin magt, sin familie og fra sig selv - for at lære at se klart. Tragedien ligger i, at det er alt for sent, han forstår sine fejl.

Da kongen fordeler magten mellem de to huse Cornwall og Albany, bliver landet ramt af splid i kampen om at rage mere magt til sig. Intriger, forræderi og ondskab vokser under overfladen og eksploderer, når grådigheden efter magten får overtaget. 

Her kan du møde to af skuespillerne, der fortæller om, hvordan det er at spille de onde. 

 
Stykket beskriver den blindhed man får, når man har magt og måske lever et liv, hvor man er så optaget af sin egen rejse, at man fremstår sindssyg og blind over for sine medmennesker og omgivelserne. 

Instruktør Peter Langdal

Opgave

Cornwall, Kent, Albany og Gloucester er ikke blot navne på de forskellige karakterer i stykket men repræsenterer også områder i England. Undersøg hvordan magtfordelingen var i England i 1600 tallet. Hvad betyder det for nationalstaten, at man kæmper om magten i de forskellige dele af landet? 

Arbejdsspørgsmål

Hvorfor vil King Lear opdele riget mellem sine døtre?

Hvilken magt har han tilbage, efter han har delt riget?

Hvorfor vil King Lear beholde 100 mand, og hvorfor gør Goneril og Regan begge oprør mod det?

Skal der en tyran til for at holde styr på landet? Hvilke eksempler fra den virkelige verden kan man sammenligne King Lear med?

Hvad betyder magt i nationalstaten i Danmark? 

Hvor langt vil mennesker gå for at få magt? - Hvor langt vil du selv gå?

Er King Lear en dårlig far?

King Lear vælger at dele sit rige mellem de tre døtre Goneril, Regan og Cordelia, og dette udløser et familiedrama af dimensioner, der ender med at blive til borgerkrig. Nok er situationen sat på spidsen i Shakespeares forestilling, men alligevel er temaerne om kærlighed, søskendejalousi, generationskonflikter og magtkampe mellem grene af familien universelle emner, der er let genkendelige fra den virkelige verden. 

Læs artikler om moderne familieproblematikker, og oversæt konflikterne i King Lear til nutiden.

Konflikten har altid to sider - mindst

Psykolog: 80 til 90 procent oplever ubehag fra deres opvækst

 
King Lear anno 2016

Hvis King Lear og hans tre døtre skulle i familieterapi, hvilke råd ville I så give dem for at blive bedre til konflikthåndtering? 

Eksempel: 

Efter King Lear har delt sit rige, tropper han op hos den ældste datter Goneril og vil bo hos hende. Da hun afviser at han skal have 100 mand med, går King Lear amok på sin datter og udbryder bl.a.

Jeg håber min forbandelse bliver et sår, der går sådan i kødet på dig, at det aldrig læges. Hvis mine gamle øjne så meget som én gang til bliver våde pga. dig, så flår jeg dem ud af deres huler og kyler de runde slimklatter med det vand, der strømmer fra dem hen af vejen for at blødgøre leret på min ørkenvandring. 

Kravet om at flytte ind med 100 mand hos sin datter virker måske nok lidt urimeligt i en moderne kontekst, men hvorfor bliver King Lear egentlig så rasende over at blive afvist? Kom med forslag til hvordan han kunne have udtrykt sin utilfredshed lidt mere konstruktivt.

 
Hvordan behandler man sine børn, når de bliver større og kan sige en imod? De fatter måske ikke ens handlinger, og man forstår ikke deres, og man kan let blive uvenner. 

Instruktør Peter Langdal

Shakespeares teater

Mere end 400 år efter William Shakespeares død, er hans store værker stadig nogle af de mest berømte og mest spillede i verden. Kendt for sin evne til at formidle eksistentielle emner gennem teatret og for sin leg med sproget, er hans dramaer blevet iscensatte gennem tiden på et væld af sprog i nye fortolkninger. Handlingen er universel, men skal forstås i en ramme og et sprog, der hænger sammen med den tid, vi lever i.

I denne opsætning af King Lear bliver flere af manderollerne spillet af kvinder, men på Shakespeares tid var det omvendt. Alle skuespillerne var mænd, og kvinderollerne blev ofte varetaget af teenagedrenge, hvis stemmer var gået i overgang. De blev så udstyret med kjoler og kyser. 

At spille teater på Shakespeares tid var noget helt andet end hvad de fleste kender fra den moderne scene. Der blev spillet i dagslys, og der var ikke nogen egentlig scenografi. I stedet var scenografien indlagt i replikkerne, forstået på den måde, at det blev formidlet sprogligt, hvor handlingen foregik, og hvilken tid på dagen, det var. Størstedelen af publikum stod tætpakket foran scenen under åben himmel og kunne godt finde på at råbe op, hvis de ikke brød sig om forestillingen. Skulle man have en siddeplads i galleriet, skulle man betale en dyrere billet. Til gengæld sad man i tørvejr og kunne vise, at man havde en højere status end pøbelen nede foran scenen. 

Læs artikel om det politiske landskab på Shakespeares tid: Historisk Kontekst

Kilde: National Portrait Gallery

Læs mere om Shakespeare (på engelsk)

William Shakespeare

Shakespeare's life and times 

Se denne video om sproget på Shakespeares tid og lær at bande på "shakespearsk"