Inspirationsmateriale Kompagni B 2016

 

Inspirationsmateriale Kompagni B 2016

Hvad skal I se?

Hvis du aldrig har oplevet ballet live, kan du godt glæde dig til at møde danserne fra 7., 8., og 9. klasse på balletskolen! 28 unge balletdansere fra Det Kongelige Teaters Kompagni B har skabt deres egen forestilling, hvor de sammen med professionelle undervisere selv har været med til at lave koreografi, producere musik, designe lys og grafisk design, og tage kunstneriske beslutninger om kostumer og scenografi. 

Se forestillingstrailer

Kan man danse en matematiktime?
Forestillingen handler om at gå i skole og er skabt særligt for dig i 7., 8., og 9. klasse. I balletten viser Kompagni B, hvordan de oplever en skoledag - hvordan det føles at være under pres, at kede sig, at gå til eksamen - og alle de andre følelser, man gennemgår i skolen.

Mød Victoria, Vincent, Emily og Lucas, der fortæller om forestillingen

 

Hvad skal publikum have ud af forestillingen?

"Det kunne være super fedt, hvis publikum kan få omvendt deres fordomme og få en interesse for dansens univers. Hvis de går hjem med et sus i maven, er opgaven 100 % fuldført. Vi vil også gerne vise publikum, at man kan opnå succes ved ultrahård træning."

Julie, Kompagni B, 9. klasse

 

 Billeder taget af eleverne under prøverne

Hvem er Kompagni B?

Den næste generation af dansere

Kompagni B er det første børne- og ungdomsballetkompagni i verden som er formed og af børn.

Den Kongelige Ballet har en lang og verdenskendt historie. Balletskolen har eksisteret siden 1771 og er dermed blandt verdens ældste. Det er også et af de få kompagnier i verden, hvor Ballet- og Læseskolen har til huse i selve teaterbygningen. Udover en uddannelse som danser får eleverne også en skolegang, der svarer til folkeskolens. Fortsætter man som aspirant, får man en HF, som udbydes i samarbejde med Falkonergårdens Gymnasium og HF på en Team Danmark-ordning. Man skal bestå en optagelsesprøve for at komme ind. 

Balletskolen har cirka 80-90 elever fra 0. - 9. klasse. Det er helt specielt at være balletbarn i en teaterverden med musik, dans og bevægelse - med lektier, kostumer og eventyr og med træning, prøver og forestillinger. At blive balletdanser er en uddannelse fyldt med oplevelser og muligheder – og det kan for nogle være et valg for livet. 

Backstage selfies

"I kompagni B snakker vi meget om ensemblet. Vi skal løfte hinanden op, og i en forestilling er det ikke individet, som er vigtigst, men helheden af forestillingen. Vi skal lytte til hinanden og ikke nedgøre. Alle idéer er gode, men nogle gange kan de ikke bruges i sammenhængen. Vi står sammen, og uden hinanden ville kompagni B ikke fungere."

Emily, Kompagni B, 9. klasse

Bag om forestillingen

Hvert år laver Kompagni B en ny forestilling helt fra bunden med elevernes egne idéer og visioner. Det er et projekt, som kræver, at danserne ikke blot skal optræde på scenen men også tage ansvar for produktionsprocessen.

"Det er en meget kompliceret process at lave en forestilling. Fra den første idé til det færdige produkt skal man igennem en masse forskellige udviklingsprocesser." 

Lucas, Kompagni B, 9. klasse.

Hvad er en produktionsproces?

 

"Selve forestillingen er sammensat og produceret af 9. klasse på Det Kongelige Teaters Balletskole, men selvfølgelig med hjælp fra voksne, der er specialiserede indenfor de forskellige områder. Der skal hele tiden tages hensyn til et budget, men vi har produktionsmøder, hvor vi fortæller om alle vores ønsker, og så taler vi om hvilke kompromisser, der kan fungere. Når vi står med det endelige resultat, håber jeg, publikum kan se alle de små og velovervejede detaljer, vi har arbejdet med."

Victoria, Kompagni B, 9. klasse

Tema: skolen

I år har eleverne valgt at lave en forestilling, der handler om at gå i skole. For balletbørnene betyder skolen både almindelig undervisning i grundskolens fag, daglig fysisk træning på eliteniveau og medvirken i forestillinger om aftenen på Det Kongelige Teater. 

I udviklingen af forestillingen har eleverne arbejdet med de følelser, de forbinder med hverdagen på balletskolen.

Opgave

Lav en collage og sæt ord og billeder på, hvilke følelser, du forbinder med at gå i skole. Brug evt. disse spørgsmål som inspiration:

Hvad er det bedste/værste ved at gå i skole?
Hvad gør dig glad?
Hvordan føles det at være til eksamen?
Hvad kan gøre dig ked af det?
Hvad betyder fællesskab i din klasse?

 

Livet på balletskolen

Denne film giver et indblik i balletbørnenes verden. Se hvordan de træner, hvor de bor, og hvad der er fedt ved at gå på balletskole.

Hvis du vil vide mere om balletten
Læs mere her om ballettens historie: 

Den Kongelige Ballet

Kompagni B med deres eksamens-maskotter

Hvad kræver det at stå på en scene?
"Først og fremmest kræver det mod, da publikum alle har en mening om dig. Lige meget om det er positivt eller negativt, må du være forberedt på feedback. Udover det må du også være forberedt på at komme ud af din komfort zone."

Thit, Kompagni B, 9. klasse

"Det kræver du elsker dansen, tør udtrykke dig og vise følelser, og at du yder dit bedste hver gang, for ellers kommer publikum kommer ikke til at sidde tilbage med den der ”wow” fornemmelse. Du tilfredsstiller ikke kun publikum men også dig selv ved at vide, at du gjorde dit bedste."

Amelia, Kompagni B, 9. klasse

Eksamen selfie

Hvem var Bournonville?

Bournonville stilen er den danske balletstil, og den er kendt i hele verden. Bournonville lavede koreografier, hvor der skulle være børn med på scenen, og den tradition lever stadig videre på Det Kongelige Teater. 

Bournonville hed August til fornavn. Augusts mor var fra Sverige og hans far var fra Frankrig og balletmester på Det Kongelige Teater. August blev balletdanser og rejste rundt og dansede med de dygtigste og mest kendte stjerner i Europa. Da han var 25 år vendte han tilbage til Danmark og blev balletmester på Det Kongelige Teater. Hans balletter blev meget populære. Måske har I hørt om Et Folkesagn, Napoli og Sylfiden? Han har lavet mange, mange flere balletter, men mange af dem er glemt, det er jo trods alt mere end 150 år siden de blev lavet.

Bournonville satte nye standarder for balletdansere i Danmark

Da Bournonville kom tilbage til Danmark og blev balletmester, var det vigtigt for ham, at danserne på Det Kongelige Teater fik ordentlige arbejdsvilkår. Danserne på den tid var ikke vant til at blive behandlet godt; de trænede i kolde og mørke træningssale, uden ordentlige garderober og til en meget dårlig løn. For skønt dansere blev tilbedt af publikum som stjerner, var de alligevel nederst på den sociale rangstige. Bournonville ønskede at ændre det. Han gav danserne ordnede forhold; opvarmede, rene træningssale og garderober, og løn. Han forventede, at de levede moralsk ordentligt - ikke havde mange kærester, men i stedet giftede sig. Og så skulle de ikke feste for meget, men knokle og øve sig for at blive gode dansere og kunstnere.

Når man er balletdanser bliver ens krop slidt op, som det også er tilfældet med fodboldspillere. Bournonville fik indført pension til balletdansere, således, at de ikke skulle leve i fattigdom når karrieren som danser var slut.

Litografi: Emil Bærentzen, 1841

 

Fun fact om Bournonville:
August Bournonville blev født i 1805, samme år som H.C. Andersen. De to var venner, selvom de ikke altid var enige. Sommetider synes H.C. Andersen, at Bournonville ikke roste hans historier nok, og da Bournonville ikke ville betale penge til en statue af H.C. Andersen som skulle stå i Kongens Have, blev H.C. Andersen rigtig sur på ham. Deres venskab blev aldrig helt det samme igen.

Praktisk info

Kompagni B på Gamle Scene

Bestil gratis billetter til Breakfast med Bournonville på Gamle Scene:
6. april kl. 10.00 og kl. 11.30
8. april kl. 10.00 og kl. 11.30

Husk at du skal logge ind på hjemmesiden for at se forestillingen i kalenderen og booke billetter online. Skriv til dktskole@kglteater.dk eller ring til Billetcentret på tlf. 33696969, hvis du ikke har brug for hjælp med bestillingen.

Formål

At åbne den klassiske kunst og tilbyde rum for refleksion og sansning, i øjenhøjde med elevernes alder. Eleverne opnår viden om ballet som kunstform og stilart. Forestillingen taler ind i læringsmål for fagene håndværk og design, dansk, idræt og historie.

Målgruppe

Elever fra 7.-9. klasse.

Kompagni B på turné

Forestillingen havde premiere på Vejle Musikteater og spillede derefter på skoler i Billund kommune. Her lavede Kompagni B også workshops og aftertalks med skolebørn og lærere. 

 

 

Kompagni B er støttet af Lauritzen Fonden, Knud Højgaards Fond, 15. juni Fonden, samt Ole Kirks Fond, som har muliggjort turnéen.

Billeder fra prøvesalen

Fotos af Molly Grønberg Photography