Alba Nadal

Alba Nadal

Korpsdanser

Født: 1984

Nationalitet: Spansk

Uddannelse: Olga Roig Ballet School, Manresa, 1987-94, Institut del Teatre, Barcelona, 1995-97, Victor Ullate School of Ballet, Madrid, 1998-2002, Third Year Upper School ved the Royal Ballet School, London, 2003-04

Tidligere kompagnier: Aspirant ved Ballet de la Comunidad de Madrid, 1998-2002, og forestillinger med Cross Connection Company

Karriere: Ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet i 2004

Højdepunkter fra Den Kongelige Ballets repertoire: Serenade (George Balanchine), Apollon (George Balanchine), Et folkesagn (August Bournonville), Napoli (August Bournonville), Don Quixote (Nikolaj Hübbe), Vertical Road (Akram Khan), Infra (Wayne McGregor), Chroma (Wayne McGregor), Cacti (Alexander Ekman), 27’52” (Jiří Kylián), Witness (Alvin Ailey), Come Fly Away (Twyla Tharp) og West Side Story Suite (Jerome Robbins) 


Kreationer: Lost on Slow af Jorma Elo, Eidolon af Kim Brandstrup, Air af Jo Strømgren, Requiem af Tim Rushton, Impénétrable songe af Patrick Delcroix og Strangers af Sebastian Kloborg

Gæsteoptræden: Nomade (Tim Rushton), Tivoli Pantomimeteater, 2017, Blomsterfesten i Genzano (August Bournonville) og pas de deux fra Lost on Slow (Jorma Elo), Ibstage Gala, Barcelona, 2017

Priser og legater: Nomineret til Reumert Prisen som Årets Danser, 2017

*****************************************************

Hvad var den første ballet, du så?
Den første helaftensballet, jeg så, var en optagelse, som vi havde derhjemme: Svanesøen danset af Margot Fonteyn og Rudolf Nurejev. Jeg aner ikke, hvor mange gange jeg så den film som barn. Jeg var helt hypnotiseret af dansernes skrøbelighed, af historien og af musikken, og lige siden har jeg altid drømt om at få lov til at være svaneprinsessen.

Hvorfor danser du?
Jeg danser, fordi det er en lidenskab for mig. Da jeg var en lille pige, dansede jeg altid, når vi hørte musik hjemme – og tiden, rummet og menneskene omkring mig forsvandt. Jeg levede mig fuldstændig ind i det og nød det. Jeg danser, fordi det er det, jeg er født til at gøre, jeg er nødt til det, det giver mig glæde, jeg vokser som menneske, jeg opdager mig selv gennem det, og jeg føler trang til at dele min oplevelse med andre.

Hvorfor er ballet efter din mening stadig relevant i dag?
Ballet er relevant i dag, fordi kunst og kultur er et menneskeligt behov. Det er en gave, som er givet os, at vi kan udtrykke os gennem musik og bevægelse. Ballet og dans i det hele taget er føde for sjælen, fordi det flytter følelser og energi. Dans er et behov, ikke en luksus, et supplement eller tom underholdning.

Læs mere om Alba Nadal:

http://albanadal.eu