- Kalender
- Forestillinger
- Brug teatret
- Om os
Jægerbruden
Af Carl Maria von Weber
Kasper Holten vender tilbage til Det Kongelige Teater som instruktør på det tyske nationalklenodie Jægerbruden.
Jægerbruden er et romantisk mesterværk af Carl Maria von Weber, der bygger på et sagn fra de store tyske skove om ondskab, kærlighedens styrke og det godes magt: For at kunne gifte sig med sin elskede Agathe sælger jægeren Max sin sjæl for syv magiske geværkugler. Seks af kuglerne vil ramme ethvert mål, Max ønsker. Den syvende kugle, derimod, er han ikke selv herre over.
I Kasper Holtens version bliver det gamle sagn til en hjerteskærende beretning om, hvad krig gør ved mennesker, der kæmper fjernt fra hjemmet og vender hjem med blødende sår på sjælen. Handlingen rykkes fra de dybe, tyske skove til et samfund, der lever i blodsudgydelsernes skygge. For de overlevende soldater raser en indre krig uden udsigt til våbenhvile.
Forestillingen dirigeres af tyske Dirk Kaftan, der siden 2013 har været chefdirigent ved Operaen i Graz. På scenen møder vi Det Kongelige Teaters egne operasolister samt gæstesolister, heriblandt verdenstenoren Michael Schade, der for første gang kan opleves på Det Kongelige Teater.
Jægerbruden synges på tysk med danske overtekster.
Jægerbruden er en coproduktion med Royal Opera House Covent Garden i London.
Få en gratis introduktion til forestillingen. Mød op i foyeren 45 minutter før forestillingens start. Varighed: 10-15 minutter.
Inspiration: For skoler og andre nysgerrige - læs mere
Jægerbruden i biografen: Det Kongelige Teater er ’ej blot til øst’, og i samarbejde med 52 af landets biografer viser vi en række af vores forestillinger, bl.a. Jægerbruden som vises den 25. november. Læs mere om KGL Bio og se hvilke biografer, der viser forestillingen her.
Galleri
Pressen skrev
Den er knivskarpt skåret, og selv dens allersidste sekunder rummer en kim til yderligere eftertanke.
Politiken
En kolossal triumf for både [Kasper Holten] og Es Devlin samt hele det øvrige team bag en forestilling, der løfter Jægerbruden op på et niveau, man ikke tidligere har oplevet den på.
Kristeligt Dagblad
Fuldtræffer (..) Kasper Holtens generøse mestergreb gør Jægerbruden til et universelt drama.
Weekendavisen
’Jægerbruden’ er farver, fantasi og djævelsk cirkus for Kasper Holtens og hans scenograf Ed Devlin. Et skydetelt i verdensudgave på Operaen.
Gregers Dirckinck-Holmfeld
Der var en gang et gammelt eventyr, som mange havde hørt om, men som ikke ret mange ville fortælle. Så en dag kom den unge instruktør hjem fra den store vide verden og sagde: ’Det vil jeg!’ Og det blev godt! (...) Det her er en forestilling, der fungerer - gid den måtte leve lykkeligt til sine dages ende!
Børsen
(…) publikum får en spændende, velspillet og teknisk overlegen udførelse af Jægerbruden.
Frederiksborg Amts Avis
Det Kongelige Kapel leverer under ledelse af en yngre tysk dirigent Dirk Kaftan, som den internationale operaverden med garanti kommer til at høre meget mere til. Kaftan henter også alle ressourcerne ud af det kongelige operakor.
Folketidende
Jægerbruden är ett lysande exempel på vad Det Kongelige Opera kan åstadkomma i sina nyuppsättningar.
Skånske Dagbladet
Det sjöngs mycket bra på alla håll och kanter och bäst på plan var utan tvekan Gisela Stille som sjöng Agathe´s parti som är som klippt och skuren för hennes röst. Hon balanseras fint av Ännchen som sjungs av den tyska sopranen Anke Briegel.
Operalogg.com
Overordentlig gennemtænkt, idérig og flot gennemført.
Peripeti Tidsskrift for dramaturgiske studier
’Jægerbruden’ er farver, fantasi og djævelsk cirkus for Kasper Holtens og hans scenograf Es Devlin. Et skydetelt i verdensudgave på Operaen.
Gregers Dirckinck-Holmfeld
Låt mej säga direkt att Kasper Holten med team gjort en praktfull och genomtänkt tolkning som varje sann operaälskare borde se - chansen kommer inte så ofta!
Kulturbloggen.com
...og tweets fra Andrew Mellor (Gramophone, Opera, Opera Now og Opera News):
Thumbs up for @kasperholten's @kglteater Freischütz: narrative tweaks are amplifying yet unobtrusive; a remarkable, beautiful staging.
Striking theatrical solutions from Holten and Es Devlin, not least naïve Agathe/Ännchen Act II scene that becomes so rich and telling.
And the company responds: Gisela Stille (Agathe) floats, a vivid trajectory from Michael Schade (Max), chorus/orchestra full of detail.