Barselstuen 2.0

Denne forestilling spiller ikke længere - se aktuelle forestillinger her

En komedie af Kirstine K. Høgsbro - ekstremt frit efter Holberg

Barselstuen 2.0 er en kønspolitisk, antikapitalistisk og værdipolitisk crazy-komedie, der tilmed har en klimakritisk tilgang blandet med race-stereotyper og masser af psykiske knæk.

Kort sagt, alt det som ingen gider høre på mere.

Og dog. I Kirstine K. Høgsbros nye (og ekstremt frie) udgave af Holbergs Barselstuen fra 1723 bliver alt vendt på hovedet, foldet sammen og klasket op på væggen igen. Tilbage står en helt igennem grotesk og særdeles underholdende komedie med alvor i kernen og skarpsleben nok til, at man ikke kun har smilet med sig, når lyset i salen tændes.

Holbergs originale stykke handler om manden Corfitz, der pludselig begynder at tvivle på, om han nu også er far til det barn, hans unge kone netop har født. Den del af klassikeren går igen i Barselstuen 2.0. Til gengæld er scenen sat i 2016, og manden, der har hanrejs-noia hedder Søren og har ikke andet at gøre med Holbergs Corfitz, end at han om få dage skal spille rollen på Det Kongelige Teater. Men inden han når dertil, skal han igennem en klimakatastrofe og et klaustrofobisk barselsbesøg, hvor familie og venner kun bidrager yderligere til hans galoperende paranoia.

Så hvad der skulle have været en hyggelig eftermiddag udvikler sig pludselig til en syret tour de force af selvsving, kærlighedskramper og en række totale sammenbrud – både inden og uden for lejligheden. Men hygges – det skal der. Også selv om afrikanere vælter ned fra himlen i en apokalyptisk dødsstorm, verdenshavene stiger og drikkevandet bliver til syre.

I Moqi Simon Trolins iscenesættelse rusker Barselstuen 2.0 i det selvcentrerede menneske, der trods klodens snarlige undergang febrilsk holder fast i livet, som vi kender det. Der, hvor meget små problemer, er det, der fylder hverdagen for de fleste, og hvor det gælder om at være i godt humør – også hvis det betyder, at man skal have en blind vinkel for det godstog af katastrofer, der tordner lige mod én.

Bagom forestillingen - for skoler og andre nysgerrige:

Inspirationsmateriale


Forventet varighed: 3 time(r)

uden pause



18.03.2016 - 27.05.2016

GALLERI

Pressen skrev

Weekendavisen, 23. marts 2016

Kirstine K. Høgsbros intelligente skamskrivning af Holberg er både en træfsikker og hylemorsom komedie om den moderne mands trængsler og en absurd dystopisk klimakrisekatastrofe. Vi griner som til en sjældent sjov sommerrevu og går samtidig eftertænksomme hjem. Morskab og alvor i én suveræn servering.

Børsen, 1. april 2016

Danskheden anno 2016 får sig kort og godt et ordentligt rap over fingrene, mens PH-lampepænheden - her i form af en kæmpe overdimentioneret af slagsen - i den grad sættes til vægs. Det er morsomt, intelligent, og det er pokkers seværdigt. Der er ikke så meget at betænke sig på. Køb billet.

Ungt Teaterblod, 21. marts 2016

’Barselstuen 2.0’ er for unge såvel som voksne – nye teatergængere såvel som garvede. Det er for dem, der elsker et godt grin, tåler ironi og sarkasme og samtidig kan tyde den skjulte alvor (…) ’Barselstuen 2.0’ er et must-see for alle!

Teater1, 20. marts 2016

Kirstine Høgsbro og det eminent timede skuespillerhold, hvoraf Tina Gylling Mortensen og Søren Sætter-Lassen skal fremhæves, får med dette kapitalismekritiske metateaterstykke vist samtidens afmagt (og ligegyldighed) overfor globale storpolitiske klimaspørgsmål, men får samtidig à la Schmimelpfennigs Vintersolhverv skabt spiddende og let humoristisk samtidsteater med yderst genkendelige scener om middelklassens hykleri. Alle de rigtige, velmenende sociale holdninger og følelsesudladninger står i konkurrerende kø lige dér under den dyre PH-lampes skær. Men ingen gør noget.

Berlingske, 20. marts 2016

Moqi Trolin doserer elegant den groteske farce med elegant komedie, politisk satire med moderne sædeskildring. Der er ekvilibristisk udførte scener, hvor selskabet virker som om, de taler sammen, men lytter man efter, taler de kun om sig selv.

Jyllands-Posten, 20. marts 2016

(…) en seværdig og lattermild komedie af de sjældne på Det Kgl. Teater. Det er længe siden – alt for længe siden – at vi på Store Scene har grint så godt igennem over ny dansk dramatik.

Frederiksborg Amts Avis, 21. marts 2016

Moqi Simon Trolin har iscenesat med god sans for situationskomikken, inklusive Søren Sætter-Lassenms mærkelige gangarter og Tina Gylling Mortensens overvældende svigermor-fylde.

GregersDH, 19. marts 2016

Det er lige så født en rolle til Sætter Lassen med hans fabelagtige, mimisk artikulerede showtalent, som svigermorrollen som Kirsten er indtegnet i Tine Gylling Mortensens katalog over slagkraftige kvindemennesker med replikker, der sidder som straffespark mellem stængerne og et kropssprog, der summer sig vej i landskabet som var hun en gjaldende humlebi.

Berlingske

Børsen

CPH Culture

Ungt Teaterblod

Teater1

Politiken

Jyllands-Posten

Frederiksborg Amts Avis

GregersDH

Kulturkupeen.dk

KultuNaut

Nyd en lækker middag før forestillingen