Pang!

Pang!

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎ Politiken
★★★★★ Berlingske
★★★★★ Jyllands-Posten
★★★★★ Børsen
★★★★★ ungtteaterblod.dk
★★★★★ Scenekanten
★★★★★ Kulturkupeen

Af Marius von Mayenburg

Giv en oplevelse i julegave - køb et gavekort her
 

En brutal, satirisk komedie om politiske følelser og en mand med for meget testosteron.

Hvornår kommer krigen mod den dødeligste af alle stoffer, giften, der skummer gennem mændenes årer, hvornår kommer krigen mod den koldblodige morder Testosteron?

Rolf Pang fødes i en verden, hvor alting sker på én gang – #Metoo-kampagner, spørgsmålet om hvorvidt filterkaffe er bedre end espresso, massakrer på civile i Sydsudan, forældremøder, jagten på en lys lejlighed med stuk og planetens snarlige undergang på grund af drivhusgasser. Rolf Pang er en højtbegavet dreng, som allerede i sin mors mave kvæler sin tvillingesøster for at gøre det helt klart fra starten, at intet - absolut intet - kan hindre hans vej til toppen. Han besidder en irrationel lyst til eksplosioner og sensationer i den politiske verden. Uden ham er verden dødkedelig. Vi er vidner til hans opstigning, ikke hans fald. For ingenting kan stoppe ham. Ikke engang ham selv.

Instruktør Heinrich Christensen, scenograf Jonas Fly og ensemblet tager publikum med ind i dette groteske reality show styret af den 5-årige Rolf Pang. Det er en bidende satire om længslen efter machomænd og ledere, der tilbyder simple løsninger på komplekse problemer. Med syngende lussinger til den velstillede venstrefløj, mediebranchen og de verdensledere, som vi alle er påvirkede af.

Bemærk! Der forekommer i forestillingen optrin, sprogbrug og billeder, der kan virke anstødelige.

(Pang! erstatter forestillingen Koloni)

260 kr.


Forventet varighed: 2 time(r)

uden pause



 

SKUESPILHUSET

Skuespilhuset, Mellemgulvet

29.11.2017 - 07.02.2018

Iscenesættelse: Heinrich Christensen

Scenografi og kostumer: Jonas Fly

Lysdesign: Clement Irbil

Oversat og delvis omdigtet til danske forhold af: Madame Nielsen

Mød hovedpersonerne

ROLF PANG, 5 år:

Jeg gramser på enhver kvinde, jeg synes om, udenpå eller op under blusen eller mellem benene, fordi: Jeg er jo stadig bare et barn.Jeg gør det ”i al uskyldighed”. Af ”nysgerrighed og glæde ved at eksperimentere”. Ja, det er et ganske ophidsende eksperiment, pigerne er mine forsøgskaniner, selvfølgelig kun, hvis jeg kan lide dem, sådan en fra naturens side fattigt udrustet fladbrystet kunne jeg aldrig finde på at røre. Og det er utroligt interessant: Man tilgiver mig alt. Og endnu bedre: Pigerne vil gerne have det, de nyder det, de tigger om det, og hvis ikke: op i røven med det, de lader mig gøre det, fordi jeg er højtbegavet og meget snart kommer til at overtage hele butikken her.

RIKKE PANG, mor til Rolf:

Jeg ser mig selv som pacifist. Mænd, der tæver deres koner – forfærdeligt. Mine døre står åbne for enhver, der har brug for hjælp, og jeg giver terapi. I mit arbejde med de her kvinder, har jeg erfaret, at det vigtigste er, at man lærer at slå igen – det er forfærdeligt, at vi lever i sådan en verden i vor tid, men …

DOMINIK PANG, far til Rolf:

Som underdirektør hos Pengustaio, Danmarks førende designkøkkenmaskine-producent, går jeg særligt meget op i, at vores familie spiser sundt. Pengustaio Kitchen-Masteren vasker og hakker ikke bare råvarerne, den forvandler dem også til velsmagende fedtfattige retter, som den i næste ombæring selv sætter til livs og ifølge de mest moderne etiske genbrugsprincipper omdanner til kompost og udskiller. Pengustaio. Så får I selv mere tid til tennis.

TOM, tv-producer:

Mit navn er Tom Rørbæk, jeg er redaktør på GBC Live, og jeg filmede Rolf Pangs fødsel live dengang. Vi ville lave en dokumentar om usædvanlige børn.

OVERLÆGE MEYER:

Mænd myrder kvinder. Mænd voldtager kvinder. Mænd slår andre mænd ihjel, børn, men allerhelst myrder de kvinder. Mænd har i århundreder ført denne hjemlige guerillakrig, hvert år dør der flere kvinder på grund af vold i hjemmet end ved samtlige terrorangreb, ikke desto mindre er hvert eneste mord på en kvinde et attentat, som kun har ét eneste formål, nemlig at gøre det helt klart, at i denne verden er det mændene, der er herrer over liv og død, at det er mændene, der har kontrollen og ikke kvinderne. Hvor bliver krigen mod den terror af? Hvornår kommer krigen mod den dødeligste af alle stoffer, giften, der skummer gennem mændenes årer, hvornår kommer krigen mod den koldblodige morder Testosteron?

EJNAR SCHMIDT, nabo:

Jeg er mangeårig nabo til Rolf Pang. Han var allerede som barn det samme svin, han er i dag. Men forstå mig ret. Jeg mener det ikke negativt. Man kan ikke altid bare være sød og rar. I en verden fuld af svin, må man sørge for, at man selv er det største svin. 

Den tyske dramatiker Marius von Mayenburg

Marius von Mayenburg er født 1972, og udover at være dramatiker er han også instruktør, oversætter og dramaturg. Efter først at have studeret middelalderlitteratur blev han uddannet dramatiker fra Universität der Künste Berlin. Han debuterede i 1997, men brød for alvor igennem med stykket Ildansigt i 2000, 28 år gammel. Stykket fik danmarkspremiere samme år på Edison i Kim Bjarkes iscenesættelse. Senest har Mayenburg kunnet opleves på Folketeatret i 2011, hvor Rune David Grue iscenesatte Den grimme mand og i 2013 på Aalborg Teater, hvor Nicolei Faber iscenesatte Perplex, som i 2015 blev opført på Bellevue i Christoffer Berdals iscenesættelse.

Fra starten af sin karriere har Mayenburg arbejdet tæt sammen med den tyske stjerneinstruktør Thomas Ostermeier på Schaubühne i Berlin, hvor Ostermeier har været chef siden 1999.  Ostermeier har således iscenesat en række af Mayenburgs stykker. Siden 2009 har Mayenburg selv iscenesat førsteopførelserne af sine stykker, også Pang!, som havde urpremiere i juni 2017 på Schaubühne. Mayenburg iscenesætter også andres dramatik, ligesom han virker som dramaturg og oversætter. Især har han oversat en række af Shakespeare stykker, men også moderne britisk dramatik.

Mayenburg er lige nu en af tysk teaters væsentligste stemmer, som opføres hyppigt også på teatre ude i Europa. Han tager i sin dramatik samfundsrelevante emner under kontant behandling – som f.eks. nutidens groteske skønhedsidealer, parforholdets undertrykkelsesmekanismer, religiøs fundamentalisme, børns komplicerede forhold til deres forældre, flydende identiteter og rodløshed og som i Pang! politisk populisme, vold mod kvinder og mediernes manipulerende rolle. Han benytter et formsprog, hvor fiktionsrammen sprænges og metaplaner opstår, hvor fortællingen kommenterer og peger på sig selv som teater. Som i Pang!

Læs interview med Marius von Mayenburg.

Galleri

Foto: Camilla Winther

Info til skoler

Der kan købes skolebilletter til denne forestilling på udvalgte dage. Brug dit skole-login for at se datoer og booke billetter til din klasse. Har du ikke et skole-login, så læs mere om, hvordan du bliver oprettet her.

Anbefalet til ungdomsuddannelser

Test dig selv!

Hvilken forestilling skal du se? Svar på 6 spørgsmål og få svaret.

Kreditering

Rolf Pang: Mads Rømer Brolin-Tani
Rikke Pang, hans mor: Stine Schrøder Jensen
Dominik Pang, hans far: Morten Burian
Tom, tv-redaktør: Simon Bennebjerg
Overlæge Meyer, Veronika, Nete og Natalia: Christine Gjerulff
Mathilde, Leo, Sjøgren, Staal og Ejnar: Morten Christensen

Pang! har danmarkspremiere på Mellemgulvet onsdag 29. november 2017

Iscenesættelse: Heinrich Christensen
Scenografi og kostumer: Jonas Fly
Lysdesign: Clement Irbil
Oversat fra tysk og delvist omdigtet af: Madame Nielsen

Produktionsledelse:
Producent: Mikkel Rubæk
Dramaturg: Benedikte Hammershøy Nielsen
Produktionsleder: Martin Ilsøe
Scenemester: Henrik Hansen
Kostumier: Sara Mau
Forestillingsleder: Kathiuska Suenson
Afvikling: Birgitte Makalhof
PR-ansvarlig: Christian Bækholm

Produktionsansvarlige:
Produktionsmand scene: Niels Holger Olsen
Produktionsmand lys: Frey Jørgensen
Teknik: Uffe Bjørneboe, Morten Kongsted, Dres Kean Andreasen
Tonemester: Sylvester Holm
Sufflør: Birgitte Makalhof
Stemmecoach: Klaus Møller
Instruktørassistent: Malene Bols
Konstruktør: Mikkel Bruhn
Snedker: Kasper Lindgren
Smed: Peter Dissing Storm
Maler: Ask Bengtson
Tapetserer: Hanne Frydenlund
Møbler: Palle Dahl Henriksen
Rekvisitør: Camilla Hjersing
Skræddersal: Christina Surlykke Rasmussen, Lisbeth Frey
Modist: Pernille Rode
Tekstilværksted: Mikala Gandrup
Maskør og paryk: Josefine Larsen
Kostumeteknik: Kamma Listoft
Marketing projektleder: Jeanett Balch Holm
Grafisk designer: Anders Fogh Richardsen
Forestillingsfotos: Camilla Winther
Hovedleverandør af scenografisk produktion: Engelbrecht Construction
Teaterforlag: Colombine Teaterförlag