Eventministeriet præsenterer

Transfervindue

★★★★★ Out & About
★★★★★ Kristeligt Dagblad
★★★★ GregersDH

Maria er terminal kræftpatient, indlagt på Hospice, hun har nerveskader i benene, lider af svimmelhed, opkast, angst, gråd, rystelser. Bivirkningerne fra kemoen gør, at hendes krop er i evig undtagelsestilstand

Hun ved, at hun ser ung ud med sine tatoveringer og sit sportstøj. Hun kunne have været i sin bedste alder. Hun kunne have været glad, inden hun kom herind. Hun kunne have sunget på cyklen. Hvad var det, hun havde gjort forkert? Hvorfor var det, at lige netop hun fik tildelt så stor en afdeling af helvede?

Inden hun blev indlagt og lå syg derhjemme i sin lille familie sagde barnet: Det er Marias værelse, der ligger hun. Barnet vil ikke længere have tøj på af hende, han vil ikke have godnathistorie af hende, han vil ikke have hende som forælder, når hun snart skal dø.

Fra forskellige steder i Hospice, kan man følge med i de raskes liv. Det er mærkeligt at se, hvor travlt de har. Med en kikkert følger Maria deres liv med indkøb, venten ved bussen og rumsteren med deres telefoner. Men der er dobbelthegn rundt om hele Hospice, de raske kan ikke bære at forholde sig til at have dårlig samvittighed overfor de syge. De store schæferhunde sørger for, at det ikke sker. Men Maria hopper over hegnet, ind i skellet. Schæferhundene bider i hende, hun mærker det ikke. Hun må hjem til kvinden og barnet en sidste gang.

Transfervindue er baseret på Maria Gerhardts roman af samme navn, som udkom kort før hendes død tidligere i år. 


Forventet varighed: 1 time(r) og 15 minutter

uden pause



18.09.2017 - 28.05.2018

Galleri

Pressen skrev

Transfervindue tager os med til det land, som kun de døende har besøgt i en flot flot præstation af Eventministeriet. Christine Albeck Børges præstation efterlader en med den følelse, man har, når døden er kommet for tidligt – og en hel del at tænke over bagefter, mens man lever.

/Out & About, september 2017

Skuespiller Christine Børge lader bare blikket tale afmagten, angsten og det svindende håbs sprog. Sjældent har man på scenen set så sitrende en intensitet, så generøst et nærvær.

/Kristeligt Dagblad, september 2017

Skuespillermæssigt er dette Transfervindue en bedrift af de ganske sjældne. Her transformerer en skuespiller sig fra levende til død. Mens hendes skinnende pupiller bliver ved med at glimte – og vise vej for os andre. Fra mørket mod lyset.

/Information, oktober 2017

Det er en stærk oplevelse. Christine Albeck Børge griber om struben med sin monolog

/GregersDH

Det er simpelthen rigtigt godt teater. Det er en imponerende præstation af en skuespiller med et fint register.
Forestillingen er vittig, men man griner ikke. Man går heller ikke knuget og håbløst hjem. Bare klogere, taknemmelig for tiden og rørt af noget større.

/Ugeskrift for Læger

Out and About

Kristeligt Dagblad

GregersDH


Bikubenfonden støtter Skuespillet, Eventministeriet og Corpus samt udviklingen af Det Kongelige Teater generelt.