Amy Watson

Amy Watson

Solodanser

Født: 1981

Nationalitet: Amerikansk

Uddannelse: The School of American Ballet i New York

Tidligere kompagnier: The Suzanne Farrell Company i Washington, D.C.

Karriere: Ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet i 2000. Udnævnt til solist i 2003 og til solodanser i 2007

Højdepunkter fra Den Kongelige Ballets repertoire: Sylfiden i Sylfiden, Birthe i Et folkesagn, Teresina i Napoli og Victorine i Konservatoriet (August Bournonville), Sukkerfeen i Nøddeknækkeren, Juveler – Smaragder og Agon (George Balanchine), ballerinaen i Etudes (Harald Lander), dronningen i The Cage, Anita i West Side Story Suite, Dances at a Gathering og Other Dances (Jerome Robbins), Hermia og Titania i En skærsommernatsdrøm (John Neumeier), Aurora i Tornerose (Christopher Wheeldon), Odette/Odile i Svanesøen (Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff),  Kitri og Mercedes i Don Quixote (Nikolaj Hübbe) samt Babe i Come Fly Away (Twyla Tharp).
Andre højdepunkter har været gæstedanser som Myrtha i Giselle med American Ballet Theatre i 2014og som koleriker i De fire temperamenter med New York City Ballet i 2009


***************************************************


Hvorfor er ballet efter din mening stadig relevant i dag?
Ballet er et stumt sprog, som menneskeheden ikke må lade dø, da det er lige så vigtig som alle andre sprog. Jeg synes, at sammensætningen af musik og bevægelse er særdeles relevant – jeg vil simpelthen ikke leve i en verden, hvor de to ting ikke er relevante.

Hvad er så specielt ved Den Kongelige Ballet?
Dens massive og betydningsfulde historie! Det er et hus fyldt med traditioner, og det er en ære at kunne følge i August Bournonvilles fodspor.

Hvad kan du ikke leve uden? 
Min familie – både min amerikanske og min danske familie. Og så kan jeg ikke leve uden udfordringer.