Staffan Valdemar Holm

Staffan Valdemar Holm

Instruktør

Staffan Valdemar Holm, iscenesættelse og Bente Lykke Møller, scenografi og kostumer

Født hhv. 1958 og 1956. Er begge uddannet fra Statens Teaterskole i hhv. 1988 og 1986 og har gennem hele deres karriere samarbejdet om en lang række markante forestillinger.


Samarbejdet begyndte i 1988 med deres eget Nyt Skandinavisk Forsøgsteater, som var en hilsen til Strindbergs eget teater: Skandinavisk Forsøgsteater (grundlagt 100 år tidligere i 1888). På Nyt Skandinavisk Forsøgsteater opsatte de bl.a. en skelsættende Frøken Julie i 1992. De fortsatte hurtigt til det Kongelige Teater og videre til Malmö Dramatiska Teater, Dramaten i Stockholm og Düsseldorfer Schauspielhaus – de sidstnævnte tre teatre har Staffan Valdemar Holm desuden været teaterchef for.

På Det Kongelige Teater har de stået bag både opera, skuespil og balletforestillinger – senest Richard III (2009), Stuepigerne (2011), balletten re-collect med Corpus (2013), Woyzeck (2014), Puntila (2015), Frøken Julie (2017 og 2019), De fulde (2019) og Farlige forbindelser (2023).

På Teater Republique har de senest skabt forestillingerne Topmøde for de mest deprimerede (2016), Jeanne d'Arc (2018), Dantes guddommelige komedie (2019), Faust (2020) og 1001 NAT (2021).


Derudover har de arbejdet på Folkoperan og Kungliga Operan i Stockholm, Deutsches Theater i Berlin, Wiener Volksoper, Nationalteatret i Beograd, Teatro Nacional Santiago de Chile og på Teatro la Abadia i Madrid, og deres forestillinger har gæstespillet et utal af steder, fra Moskva til New York. De har modtaget en række priser, bl.a. Reumertpris i 2002 for Antikrist og Kabale og kærlighed, som også blev årets forestilling.


Bente Lykke Møller har desuden været scenograf for en stor række af den svenske instruktør og koreograf Mats Eks internationale forestillinger. Staffan Valdemar Holm har været henholdsvis vice president og president for de internationale organisationer Union des Théâtres de l'Europe og MITOS21. Sidstnævnte er Det Kongelige Teater også en del af, og Staffan Valdemar Holm grundlægger af. Han er desuden grundlægger af Bergman Festivalen, Dramatens biennale.