Andreas Kaas (orlov)

Andreas Kaas (orlov)

Solodanser (orlov)

Pt. på orlov

Født: 1993

Nationalitet: Dansk

Uddannelse: Det Kongelige Teaters Balletskole, 2001-09

Karriere: Ansat som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2009 og som korpsdanser i 2012. I 2016 blev han udnævnt til solist og i 2018 til solodanser.

Højdepunkter fra Den Kongelige Ballets repertoire: Armand Duval i Kameliadamen (John Neumeier), Romeo og Prins Paris i Romeo og Julie (John Neumeier), Siegfried og Benno i Svanesøen (Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff, Albrecht i Giselle (Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff), Jack/hjerter knægt i Alice i eventyrland (Christopher Wheeldon), Digteren i Beginning & Ending (Oliver Starpov), første pas de deux i Smaragder (George Balanchine), Otto og Beranger i Raymonda (Nikolaj Hübbe) og Tchaikovsky pas de deux (George Balanchine)

Kreationer: Le Chevalier Danceny i Farlige forbindelser af Cathy Marston, Digteren i Beginning & Ending af Oliver Starpov, Terra Incognita af Robert Binet, Krash af Alessandro Sousa Pereira, In Life and Love and So On af Tilman O'Donnell, Traditional af Alessandro Sousa Pereira, elev i Det forsømte forår af Esther Lee Wilkinson og Aske i Kom Bamse – nu balletter vi! af Thomas Lund

Gæsteoptræden: Nøddeknækkeren,Tivoli, 2016, Terra Incognita, Eye, Suffolk, 2016, Galla for Boris Akimovs 50-års jubilæum, Bolsjoj Teatret, Moskva, 2016, 10-års jubilæumsgalla for Holland Dance Festival, 2016, Soloist and Principals of the Royal Danish Ballet’s Bournonville Celebration Tour, London og New York, 2015, gæstedanser ved National Ballet of Canada, 2014, Dance Salad Festival, Houston, 2014, Dansk Danseteater, København, 2013 og 2016, Festival des arts des Saint-Sauveur, 2013, Galla for John Neumeiers 40-års jubilæumr, Hamburg, 2013, The Tenth International Competition for The Erik Bruhn Prize, Toronto, 2012, The Protégés III, Washington D.C., Kompagni B, 2011, Assemblé National, Toronto, 2009 

Andre engagementer: I forreste række, dokumentar,DR3, 2017

Priser og legater: Dronning Ingrids Hæderslegat, 2016, Vibeke Rørvigs Legat, 2015, Annie & Otto Johs. Detlefs’ Udvekslingslegat, 2014, Kgl. Balletdanserinde Lillian Jensen og Kgl. Solodanser Svend Erik Jensens Hæderslegat, 2014, Albert Gaubiers Hæderslegat, 2014, vinder af The Erik Bruhn Prize, 2012, Augustinus Rejselegat, 2010 og 2012, Cand.jur. Christian Frederik Børge Jacobsens Legat, 2010, Nationalbankens Jubilæumslegat, 2010, Toyota Fondens Rejselegat 2010 og 2012  

*****************************************************

Hvad var den første ballet, du så?
Min bedstemor tog mig og min tvillingebror ind at se Tim Rushtons Den røde ballon sammen med nogle børn fra skolen, og jeg kan huske, at jeg simpelthen elskede det. Lige da tæppet var gået ned, meddelte jeg min bedstemor, at jeg også ville op at danse på den scene! 

Hvorfor danser du?
Jeg danser, fordi det er min drøm og min lidenskab, og fordi det er det eneste, jeg kan forestille mig at gøre, i hvert fald lige nu. Jeg kender ikke mange mennesker, der rent faktisk bliver betalt for at arbejde med deres drøm hver dag. Jeg føler mig meget heldig, at jeg kan gøre det.

Hvorfor er ballet efter din mening stadig relevant i dag?
Ballet er så relevant i dag, fordi det er en levende og meget enestående kunstart. Den er så udtryksfuld, rørende og bevægende og – allervigtigst – foregår i nuet.

Læs mere om Andreas Kaas:
Instagram: andreaskaas