Bo Glies Nandfred

Bo Glies Nandfred

1. bas

Som 6 årig begyndte jeg at spille fodbold, og som 9 årig begyndte jeg at synge i Københavns Drengekor.

Jeg elskede begge dele lige højt, men oplevelsen af at sidde 28 drenge, som alle sang, var alligevel en oplevelse, der satte sig i mig for livet, og der var en særlig lykkefølelse forbundet ved at lave musik sammen med andre.

Musikken vandt over fodbolden og som 19 årig kom jeg på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, som elev af Keld Thaarup og Vagn Thordal og efter 6 års uddannelse stod jeg med en diplomeksamen i hånden.
I løbet af min studietid nåede jeg i masterclass-sammenhæng at møde nogle af de store sangere fra tidligere generationer - bl.a Walter Berry, Sena Jurinac, Nicolai Gedda og var på studieophold på Mozarteum i Salzburg og i Wien.

Samtidig med at jeg studerede, lavede jeg operaforestillinger for børn med en af dansk teaters "Grand Old Men" Sam Besekow. Det var den bedste, og mest vanedannende, måde at blive scenekunstner på.

Som færdiguddannet blev det til engagementer på Det Ny Teater, hvor jeg lavede roller både i South Pacific og i Flagermusen som Doktor Falke, en Operette jeg senere hen sang på Den Ny Opera som Eisenstein.
En opførelse af Gianni Schicchi med Amatør-Symfonikerne i Tivolis Koncertsal, som blev optaget til fjernsyn, står også for mig som noget særligt.
Vi var et helt ungt og ukendt hold af sangere,hvoraf flere senere gjorde karriere på Det Kgl. Teater, bl.a Johan Reuter, Stephen Milling, Hanne Fischer og Per Højer.

Karrieren gik videre til teatre som f.eks Østre Gasværk (med 160 forestillinger af Les Misérables uden at kede mig en eneste aften), Det Danske teater, Den Anden Opera, Musikdramatisk Teater, Operaen i Midten og Nordjysk Operakompagni.
Af de roller, jeg har lavet har Papageno (Tryllefløjten), Figaro (Barberen) og Eisenstein (Flagermusen) været blandt mine personlige favoritter.

Senere fik jeg engagement på Tiroler Landestheater i Innsbruck, hvor jeg i to sæsoner sang Riff i West Side Story.
Det er svært at tænke sig en smukkere kulisse end det østrigske landskab man dér var omgivet af.

Som koncertsanger har jeg bl.a været solist i Carl Orfs Carmina Burana i Tivolis Koncertsal og sunget Brahms Requiem og Händels Messias og med Underholdningsorkesteret i Radiohusets koncertsal Grev Ceprano ved en koncertopførelse af Rigoletto.

Liedsangen har altid ligget mit hjerte særlig nært, og jeg har elsket at synge værker som Winterreise og Schwanengesang af Schubert samt Italienisches Liederbuch af Hugo Wolf.
Det er trist at denne ædle kunstart er ved at forsvinde.

I 1992 blev jeg ansat i kammerkoret på Danmarks Radio. Det blev til tre skønne år også med solistiske opgaver hvoraf nogle findes på indspilninger af f.eks Carl Nielsens 'Maskerade' og 'Holger Danske' af Kunzen.
I 1996 blev jeg ansat på Det Kgl. Teater i Operakoret, som dengang bestod af 60 medlemmer.
Den samme oplevelse jeg havde som sangskole-dreng, oplevede jeg nu i et professionelt operakor, hvor lyden var så stor og stærk at rummet knapt kunne følge med.

Det Kgl. Teater har således nu været min base i 21 år. Her har jeg haft privilegiet at have mit faste kor-arbejde og samtidig blive udfordret med soloopgaver i eksempelvis Barberen, Holger Danske, Grand Macabre, Bohème, Madame Butterfly, La Fanciulla Del West, Skin Deep, Maskerade mfl ligesom jeg har været cover på nye danske operaer; for Johan Reuter i 'Under Himlen' af Bent Sørensen, i 'Ikon' af John Frandsen og 'Kafka' af Poul Ruders.

Ved siden af min øvrige karriere har jeg i 30 år fungeret som sangpædagog. Det tekniske arbejde med den menneskelige stemme har altid været min store interesse og jeg glæder mig til at få mere tid til dét arbejde i fremtiden.