Født: 1998
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Kongelige Teaters Balletskole, 2006-2014. Ansat som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2014
Karriere: Ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet i 2017 og udnævnt til solist i 2020 og solodanser i 2022.
Højdepunkter fra Den Kongelige Ballets repertoire: Pas de deux’en fra Blomsterfesten i Genzano, pas de six’en fra Napoli og pas de sept’en fra Et folkesagn (August Bournonville). Myrtha i Giselle (Silja Schandorff og Nikolaj Hübbe), og ballerinaen i Etudes og Dvorak pas de deux (Harald Lander). Hovedpar i Ballo della Regina og Sukkerfeen i Nøddeknækkeren (George Balanchine). Prudence i Kameliadamen (John Neumeier), Salmesymfoni (Jiří Kylián) og Efterårsfeen i Askepot (Gregory Dean)
Kreationer: Songs Without Words og Code (Nathan Compiano), korpset i Spar dame (Liam Scarlett), Efterårsfeen i Askepot (Gregory Dean), The Rest of the Best (Sebastian Kloborg) samt værker skabt til aspiranterne af Adam Lüders, Sebastian Kloborg, Alessandro Sousa Pereira, Tim Rushton og Lotte Sigh
Andet: Turné med ”Soloists and Principals of the Royal Danish Ballet” i Mongoliet, 2019, ”The Bournonville Legacy”, Joyce Theatre, New York, 2019, Erik Bruhn Prize Competition, 2019, Jacob’s Pillow Dance Festival, 2018,Abdallah, Gala des Ècoles du XXIe siècle à l’Opéra de Paris, 2017, Assemblée Internationale, Toronto, 2017 og 2013, og Youth American Grand Prix Finals, New York, 2016. Har endvidere medvirket i DR3-dokumentaren I forreste række, 2017
Priser og legater: Albert Gaubier Rejselegat, 2019, Ole Nørlyngs Talentpris, 2019, Roagers Fonds Talentpris, 2017, og Nationalbankens Talentpris, 2015
*************************************************************
Hvad var den første ballet, du så?
Det var Nøddeknækkeren på Gamle Scene, og jeg var nok omkring seks år gammel. Det var faktisk den, der fik mig til at begynde at danse ballet! Jeg ville op på scenen, og jeg blev ved med at spørge min mor: ”Hvordan er de børn kommet op på scenen?”
Hvorfor danser du?
Jeg danser, fordi jeg bare må gøre det. Det er en del af det at være mig og har altid været det, så længe jeg kan huske tilbage. Når jeg har fri fra teatret, bliver jeg vrissen, rastløs og keder mig, og jeg savner simpelthen at danse.
Hvorfor er ballet efter din mening stadig relevant i dag?
Jeg tror, at man – ligesom det gælder andre kunstformer – med ballet kan udtrykke noget, som ikke kan siges med ord. Kropssproget er undervurderet og interessant. Når jeg udtrykker mig gennem ballet, giver det folk mulighed for at tolke det på deres helt egen måde.
Læs mere om Emma Riis-Kofoed:
Instagram: @emmariiskofoed
Facebook: @emma.riiskofoed