Født: 1994
Nationalitet: Brasiliansk
Uddannelse: Escola Estadual de Danca Maria Olenewa, Rio de Janeiro, 2006-15, og San Francisco Ballet School, 2013-15
Tidligere kompagnier: National Ballet of Canada (aspirant), 2015-17
Karriere: Ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet i 2017
Højdepunkter fra Den Kongelige Ballets repertoire: Salmesymfoni (Jiří Kylián), Weimar (Nikolaj Hübbe), Raymonda (Nikolaj Hübbe) og Nøddeknækkeren (George Balanchine)
Gæsteoptræden: Dido and Aeneas, Opera Atelier, Toronto, 2016, og Medea, Opera Atelier, Toronto, 2017
*****************************************************
Hvad var den første ballet, du så?
Dalal Achcars Nøddeknækkeren var den første ballet, jeg så. Det var en meget farverig og storslået opsætning! Tjajkovskij gør det let at forelske sig i Nøddeknækkeren, ligegyldigt hvilken version man ser. Da jeg så den ballet for første gang, tændtes der en gnist inden i mig, og jeg blev helt fascineret over de magiske øjeblikke, som ballet er i stand til at give dig.
Hvorfor danser du?
Fordi min sjæl elsker at danse! Når jeg er på scenen, er det som en ”spirituel forvandling” – det er en måde, hvorpå jeg kan tilfredsstille min sjæl. Selv om det kan være hårdt arbejde, så er det også meget givende!
Hvorfor er ballet efter din mening stadig relevant i dag?
Det kan ændre dit liv, ligesom det har ændret mit.
Har du en historie, du vil fortælle om livet bag scenen?
Den historie, jeg vil fortælle, handler om noget, der skete for ret kort tid siden. Når vi laver kampscenen i Nøddeknækkeren, har vi som en del af kostumet store musemasker på, og det er virkelig svært at se noget. Lige før den store kamp var jeg nødt til at gå ud af scenen et øjeblik, og ved et uheld løb jeg lige ind i et backstage-lys. Heldigvis lykkedes det mig at gribe det, før det ramte gulvet eller nogen.
Læs mere om Eric da Silva:
https://www.instagram.com/e.dasilva