Gregory Dean

Gregory Dean

Solodanser

Født:  1984 

Nationalitet: Engelsk

Uddannelse: Monzani School of Dancing, Tring, Hertfordshire, 1990-2000, Tring Park School for the Performing Arts, 2000-03

Tidligere kompagnier: Ballet Vorpommern, Greifswald, 2003-05, Scottish Ballet, Glasgow, 2005-08, udnævnt til Coryphée i 2007

Karriere:
Ansat som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet i 2008. Udnævnt til solist i 2011 og til solodanser i 2013

Højdepunkter fra Den Kongelige Ballets repertoire: Siegfried i Svanesøen (Peter Martins), Siegfried i Svanesøen (Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff), Prins Désiré i Tornerose (Christopher Wheeldon), James i Sylfiden (August Bournonville), Oberon i En skærsommernatsdrøm (John Neumeier), Romeo i Romeo og Julie (John Neumeier), Other Dances (Jerome Robbins), Sukkerfeens kavaler i Nøddeknækkeren (George Balanchine), Albrecht i Giselle (Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff), Junker Ove i Et folkesagn (August Bournonville) og Hank i Come Fly Away (Twyla Tharp)

Kreationer: 
Uncontaminated af Jacopo Godani, 2009, prins i Den gyldne hane af Alexei Ratmansky, 2012, og pas de quatre i Tornerose af Christopher Wheeldon, 2012 

Egen koreografi: De glemte børn, Det Kongelige Teaters Balletskole, 2017, koreografi til filmen De standhaftige, 2016, Da H.C. Andersen mødte den lille Carl Nielsen, Det Kongelige Teaters Balletskole, ungarsk og italiensk dans i Svanesøen, Den Kongelige Ballet, 2015, On the Feeling of Light, Aarhus Festuge, 2015, L’amour fou, Pop Up, 2014, Arabian pas de deux, nytårsaftenskoncert, 2013, Träume, Scottish Ballet, 2008

Priser og legater: Johannes og Ulla Poulsens Fond, 2010, Albert Gaubiers Hæderslegat, 2010


*****************************************************  

Hvad var den første ballet, du så? 
Den første ballet, jeg var inde at se, var Nøddeknækkeren, og mine forældre købte en sweater fra forestillingen til mig på teatret – den havde jeg på hver dag i sådan cirka et år.

Hvorfor danser du?

Kombinationen af smuk musik, den fysiske jagt på det perfekte og det, at man kan give sig fuldstændig hen til en rolle, gør, at jeg føler mig usædvanlig heldig over, at jeg kan leve af at danse. Jeg elsker også, at mit arbejde er at sprede glæde til publikum. 

Hvorfor er ballet efter din mening stadig relevant i dag? 
Jeg synes, at ballet hæver sig over alle kulturer. Dansen taler til en meget oprindelig del af hjernen. Kropssprog og bevægelse har været grundlaget for menneskeligt samvær i tusindvis af år. Hvis en ballet er god, kan den bevæge publikum meget dybt.

Har du en historie, du vil fortælle om livet bag scenen?
Der findes ikke noget bedre end at gå på arbejde med sine venner og give sig hen i en verden af fantasi og skønhed. I det seneste års tid har jeg boet sammen med Kizzy Matiakis, hendes mand og deres lille søn. Det var en meget speciel og særlig oplevelse for mig at stå ved hendes side som hendes prins, da hun blev udnævnt til solodanser og bagefter alle sammen tage sammen hjem og ”hygge”!