Mathias Hersland

Mathias Hersland

Lysdesigner på FODBOLD FODBOLD FODBOLD, West Side Story og Arven

Født 1989. Uddannet lysdesigner ved Den Danske Scenekunstskole i 2015.

 

Mathias har både før og efter sin uddannelse arbejdet med teater, koncerter, museeumsinstallationer og festivalproduktioner.

 

På Det Kongelige Teater har Mathias Hersland skabt lysdesign i Skuespilhuset til Arven af Matthew Lopez (2023, 2024), teaterkoncerten Lazarus (2022), Den indbildt syge (2021) alle på Store Scene, Fodbold fodbold fodbold (2022) på Mellemgulvet. I Operaen til balletten Under Dybet (2024), musicalen West Side Story (2022), og operaerne MANUALEN & Seven Deadly Sins (2022).

Andre teateropgaver bl.a.:

På Aarhus Teater har Mathias Hersland skabt lysdesignet til teaterkoncerten Natten, musicalen Evita (begge 2023), Romeo og Julie (2022), Charlie og Chokoladefabrikken (2021), Et juleeventyr og KH Marie – intet er nok (begge 2020), The Rocky Horror Show (2019), Lazarus (2019), Dancer in the Dark (2018) og Lyden af de skuldre vi står på (2017, 2020).

På Aalborg Teater har han skabt lys- og videodesign på Das DingAftenlandet og Drengen der ville være vægtløs (alle 2017) samt Hamlet, Ronja Røverdatter og Bunbury (alle 2016)

Udenfor Danmark kan nævnes Rakes Progress på Operaen i Oslo (2024), Sound of Music oEn Kväll med Thalia på Malmö Operaen (begge 2021). Evita på Oslo Nye Teater (2024), Kejsarens nya kläder på Malmö stadsteater (2020)

Desuden har Mathias Hersland i flere år været fast lysdesigner på Roskilde Festivalens eksperimenterende scene: Gloria samt skabt lysdesignet til kunstinstallationen Ikon på Statens Museum for Kunst (2019).

To gange har Mathias modtaget en Reumert for Årets Scenedesign med sin ven og kollega Christian Albrechtsen for Lyden af de skuldre vi står på (2017) og Lazarus (2019).