Tenor
Født i Ørnhøj, Danmark. Debuterede på Det Kgl. Teater i 1994 som Spoletta i Puccini’s Tosca.
Uddannet fra Operaakademiet i 1995.
Din vigtigste operarolle?
Den rolle og opera der har betydet allermest for mig i hele min karriere er David McVicars opsætning af Mozarts Titus. Ud over at musikken er fantastisk og McVicars instruktion var genial, arbejdede jeg for første gang med en instruktør, som lærte mig at stole på mine egen intuition og vigtigheden af at kende et libretto helt til bunden, når man går i gang med en ny rolle.
Det var en meget lærerig process og for første gang følte jeg, at det ikke betød noget, hvordan jeg så ud og bevægede mig på en scene. Med hans stædighed og kompromisløse instruktion var der så mange ting, der faldt på plads for mig, som jeg stadig bruger, når jeg kaster mig ud i nye roller.
Lidt det samme oplevede jeg i samarbejdet med Graham Vick på Mahagonny, hvor jeg sang Jimmy. Rollen er kæmpe og meget udfordrende skuespilmæssigt, men også musikalsk og sangligt. Vick fortalte mig igen og igen “stol på din intuition” og pointerede vigtigheden af at tage føretrøjen på, når man står i forreste række på scenen.
Hvad gør Operaen på Det Kgl. Teater unik?
Overordnet er det de ansattes engangement og dedikation til huset og kunsten, men jeg elsker også husets traditioner og de ting vi kunstnere giver videre til hinanden, fra generation til generation.
Hver gang jeg kommer på min garderobe hilser min gamle sminkekasse af træ på mig. Det er en gave jeg har fået af min afdøde “mentor”, baritonen Leif Roar. Han tog mig under sine vinger som helt ung sanger på Det Kgl. Teater og da han stoppede sin karriere overdrog han mig sin sminkekasse, som han havde arvet af skuespilleren Poul Reichhardt, som havde fået den af balletdanserinde Lili Heglund som igen havde fået den af solodanser Ulla Poulsen. Når jeg engang stopper, skal jeg give kassen videre til en kollega. Disse små ting er det der kitter hele huset sammen og det må man ikke glemme.
Din yndlingsopera?
Det er svært at vælge og jeg har lyst til at sige, at den opera jeg arbejder med på et givet tidspunkt er min favorit opera; men skal jeg vælge én må det være Wagners Nibelungens Ring eller Tristan og Isolde.
Hvem er den bedste sanger?
Den svenske sangerinde Helen Sjøholm. Hun er ikke operasanger, men den måde hun kan turnere en tekst med meget enkle midler er forbilledelig.
Læs mere på:
tenormichael.com