Simon Duus

Simon Duus

Født og opvokset i Frederiksværk, Nordsjælland.

Uddannet på Operaakademiet på Det Kgl. Teater i 2011 hos Susanna Eken og solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium hos Bodil Øland i 2015. Debuterede i 2011 på Operaen og har været gæstesolist siden 2015 og er medlem af solistensemblet fra sæson 17/18.

Han har sunget Seneca i Poppæas kroning på Københavns Musikteater (modtog Reumert Talentpris for dette), Leporello i Don Giovanni og Don Alfonso i Così fan tutte på Opera Hedeland, Colline i La bohème på Den Jyske Opera, Domingo i Farinelli og Dulcamara i Elskovsdrikken i Tivolis Koncertsal, samt Henrik i Maskarade på Operaen og turnerende kammerversion for Det Kgl. Teater.

Hvorfor er opera vigtigt?
Fordi opera viser frugten af et stort fællesskab, der samarbejder for at give publikum en oplevelse som kombinerer en ufiltreret, direkte lyd med historier, der både fascinerer, underholder og gør os klogere på vores egen eksistens. Musikken og sangen forstærker udtrykket med en særegen intensitet og intimitet.

Det mest udsædvanlige du har oplevet på en scene?
Okay, det bliver et lidt navlepillende svar: Hver gang jeg har sunget Leporello i Don Giovanni og gennemlever slutscenen er jeg altid følelsesmæssigt påvirket bagefter. Jeg har flere gange oplevet, at musikken og iscenesættelsen “overtager” min fantasi og jeg ikke skal producere følelserne, men at de kommer af sig selv. Det føles virkeligt som om Don Giovanni bliver trukket til Helvede. Rimelig flippet. Bravo Mozart!

I hvilken retning skal opera udvikle sig mellem tradition og fornyelse?
Det er vigtigt at vi fortsat spiller klassikerne, de forankrer os i historien og deres kvalitet er en grund til at de har overlevet i flere århundreder. Og samtidig skal vi sørge for, at der fortsat er en levende nutidig skabelsesproces. Når det handler om selve iscenesættelserne, så kan både de traditionelle produktioner og de nyskabende have deres berettigelse.

Hvem er dine yndlingssangere?
Bryn Terfel og Ildebrando d’Arcangelo. Og hvis jeg må nævne 2 skuespillere ved samme lejlighed. Chris Pratt og Neil Patrick Harris.

Hvilken er din yndlingsopera?
Figaros bryllup af Mozart. Når jeg en dag, forhåbentlig om mange år, skal afslutte min karriere som operasanger, så håber jeg, at jeg har sunget samtlige roller for den mørke mandsstemme i alle tre geniale operaer af Mozart og da Ponte: Figaro, Greven, Bartolo og Antonio i Figaros bryllup (1786), Leporello, Masetto, Kommandanten og titelrollen i Don Giovanni (1787) og Don Alfonso og Guglielmo i Così fan tutte (1789). Two down, eight to go.