Sopran
Født og opvokset i Århus. Debuterede på Det Kongelige Teater i 1999 i Mozarts Figaros bryllup.
Sine Bundgaard er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1998 og fra Operaakademiet i 2001. Hun blev fastansat som solist på Det Kongelige Teater i 2009.
Sine Bundgaard har gæstet førende operahuse som Oper Zürich, Opera de Paris og Bayerische Staatsoper, optrådt på adskillige festivaler som Edinburgh Festival, Holland Festival, Prague Easter Festival og Innsbruck Festival samt samarbejdet med førende orkestre som CBSO, DR SymfoniOrkestret og Freiburger Barockorchester.
Siden 2009 har hun også været fast solist ved Det Kongelige Teater, hvor hun blandt andet har sunget roller som Elektra i Idomeneo, Donna Elvira i Don Juan, Grevinden i Figaros bryllup, Ellen Orford i Peter Grimes, Desdemona i Otello, Liù i Turandot, Micaëla i Carmen, Nedda i Bajadser, Fru Ingeborg i Drot og marsk, Silvia di Avila i The Exterminating Angel, titelrollen i Lulu, Manon Lescaut i Boulevard Solitude, Vitellia i Titus, Hanna Glawari i Den glade enke og Elle i La Voix humaine.
I 2020 vandt hun Reumert-prisen som Årets Sanger for sin præstation som Elektra i Idomeneo på Det Kongelige Teater.
Hun medvirker desuden på flere klassiske udgivelser og har modtaget adskillige priser.
Hvad kan opera?
Opera er for mig først og fremmest musikken og den kvalitet, den har. Dramaet ligger allerede i den. De bedste instruktører forløser musikken visuelt og forstærker og fortolker den dramatisk, og så går det hele op i en højere enhed. Når det lykkes, bliver det ikke meget større. Mennesker har altid haft en længsel efter at høre stemmer. Stemmen er, ligesom øjet, porten til sjælen, og i opera er den uforstærket, så opstår der magi.
Det mest usædvanlige du har oplevet på scenen ?
Under en opførelse af operetten Flagermusen blev en dør smækket så hårdt, at en glaslampe faldt ned på scenen og splintredes. Vi måtte smugle sko ind til de kolleger, der var på scenen, der var på scenen, og signalere til dem, at de skulle tage dem på - og tenoren fik stilletterne! Jeg kunne som tjenestepigen Adele tage en spand under armen og improviseret gå ind og samle glasstumper op fra gulvet. The show must go on ...
Tre vigtige roller i dit operaliv?
Zerbinetta fra Richard Strauss' Ariadne på Naxos. Som ung studerende på Operaakademiet opdagede jeg hende og kunne næsten ikke sove af begejstring over hendes karakter. Hun er en stor fortaler for at have mange elskere, men af et rent og godt hjerte - hun mener det nemlig i hvert eneste tilfælde. Zerbinetta fik mig ud i verden i 2001 på turne i Frankrig, og senere Marseille, Avignon, Antwerpen og Paris.
Amélite i Rameau's Zoroastre på Drottningholm Slottsteater i Stockholm. Fransk barokopera når det er bedst. Historien om det godes kamp mod det onde, lyset mod mørket - og i den her opsætning det totalitære mod det demokratiske. Amélite var lyset, og sammen med instruktøren Pierre Audi fandt jeg sider i hendes uskyld, som i virkeligheden var meget manipulerende, så hun blev flerdimensional.
Grevinde Almaviva i Mozarts Figaros bryllup. Det var mit 3. parti i den opera. Først spillede jeg Barbarina, derefter Susanna og endelig blev min stemme så moden, at jeg kunne springe ud som den grevinde, jeg altid har vidst, jeg var. Elisa Kragerup instruerede, og det var med badekar, pilatesbolde, powertools, orkester på scenen, kaninører og karusselgynger. Sikke en fest!
I hvilken retning skal opera udvikle sig mellem tradition og fornyelse?
For mig er operaen som genre ikke noget historisk. Den er bare. Noget af det blev skrevet i går, noget blev skrevet i 1600-tallet. Min kærlighed til musikken er uafhængig af alderen. Jeg har oplevet utroligt spændende og vellykkede møder mellem nyt og gammelt, f.eks i David McVicars Reumertvindende iscenesættelse af Monteverdi's Poppea's kroning, derblev skrevet i 1642! Og som iøvrigt handler om magt og politiske intriger, med et stort stænk af sex og erotik - hvad kan være mere nutidigt og aktuelt end det?
Hvem er dine favoritsangere?
Edita Gruberova som Zerbinetta, og senere Mirella Freni og Krassimira Stoyanova. Fordi de er fantastiske sangerinder!
Hvilken er din favoritopera?
Carmen var min første opera, og den glemmer man aldrig.
Læs mere på:
sinebundgaard.dk